Mobiliteit2 apr '14 07:03

CEO General Motors moet diep door het stof

Auteur: Reinout van Wagtendonk

Een zware dag gisteren voor de Amerikaanse autofabrikant General Motors. GM-directeur Mary Barra moest zich in het Congres in Washington verantwoorden voor het jarenlang verzwijgen door haar bedrijf van een ernstig mankement in hun auto’s. Politici hadden geen goed woord over voor General Motors.

Tijdens het rijden kon het contactslot mét de sleutel erin zomaar de motor doen afslaan. Zeker 13 verkeersdoden worden in verband gebracht met dit al tien jaar geleden geconstateerde euvel.

Omringd door nabestaanden van mensen die zijn omgekomen bij verkeersongelukken veroorzaakt door het defecte contactslot benadrukte senator Ed Markey gistermiddag hoe weinig het gekost zou hebben om het mankement te verhelpen. Ook de moeder van een van de slachtoffers beschuldigde GM ervan winstberekeningen zwaarder te hebben laten tellen dan levens.

Medeleven uitgesproken
Voordat ze gisteravond als getuige verscheen voor een onderzoekscommissie van het Congres sprak GM-directeur Mary Barra gisteren met de nabestaanden. Voor de Congresleden en de camera sprak ze ook publiekelijk haar medeleven uit.

Barra is pas sinds 15 januari de GM-CEO, maar nu wel de kop van Jut voor de fouten en de doofpotmanoeuvres van de autofabrikant de laatste tien jaar. Sinds februari zijn 2,6 miljoen auto’s, met name van het type Cobalt, teruggeroepen naar de dealer om het contactslot te laten vervangen. 

De 52-jarige Barra heeft sinds haar 18de altijd voor General Motors gewerkt, al vele jaren lang op directieniveau. Maar tot onbegrip en ongenoegen van de haar ondervragende Congresleden hield ze vol dat ze pas tien weken geleden, toen ze de grote baas werd, voor het eerst hoorde van het probleem en óók heel graag wil weten hoe het bedrijf dit ernstige mankement zo lang heeft kunnen negeren.

Smartengeld
Nabestaanden van de slachtoffers krijgen smartengeld en andere afkoopsommen. Maar het GM van vandaag is juridisch gesproken een ander GM dan voor het faillissement en de bail-out door de regering vijf jaar geleden. Het is onduidelijk hoeveel verantwoordelijkheid het huidige General Motors uiteindelijk zal gaan dragen voor de ontwerpfouten en de directiebesluiten om niet gelijk in te grijpen toen het probleem intern bekend werd van tien jaar terug. 

Reputatie beschadigd
De reputatie van GM is hoe dan ook ernstig beschadigd. Mary Barra is de eerste vrouw ooit op zo’n hoge post in de auto-industrie en ze werd gisteravond in Washington gelijk voor de leeuwen gegooid.

Gerelateerde artikelen