Mobiliteit27 jan '16 15:50

ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

Auteur: BNR Webredactie

ProRail wil ook op werkdagen werken aan het spoor. Topman Pier Eringa zegt tegen BNR dat de maatregel hard nodig is om achterstallig onderhoud in te lopen. Daarnaast is het ook goedkoper. Tot nu toe vindt al het werk aan het spoor plaats in de nacht, het weekend en in vakanties. Eringa: “Als we zo doorgaan, dan komen we klem te zitten.”

Foto: ANP
Foto: ANP

Op werkdagen klussen aan het spoor brengt wel veel meer overlast voor reizigers met zich mee, omdat een heel traject dan niet kan worden gebruikt. Reizigers zijn dan aangewezen op alternatief vervoer en zijn langer onderweg. “Wil je korte pijn of lange jeuk?”, vraagt Eringa zich hardop af. Hijzelf wil voor de eerste optie gaan. “Misschien moeten we soms ook even een korte klap slaan, waardoor we voordeliger en kwalitatief beter het spoor kunnen vernieuwen of verbeteren.”


 

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu bepaalt binnenkort of ze het een goed plan vindt. De VVD is al wel overtuigd. Kamerlid Betty de Boer: “Ik ben ook van de school 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.” ProRail moet ook snijden in de kosten, de spoorbeheerder kampt met een tekort van bijna een half miljard euro. Dat is de beruchte ‘budgetspanning’, waar eerder over werd gesproken.

Duur of duurzaam
Dat de kosten van het spooronderhoud flink dalen door overdag te werken, is voor een deel van de Kamer dan ook een argument. Martijn van Helvert (CDA): ‘Wilt u dat we iets heel duur gaan klussen, dat het langer duurt en dat het ’s nachts is, of wilt u dat het op tijd af is, voor veel minder geld en u weet dat er één dag niet gereden wordt? Nou, dan wil ik nog wel een afweging maken per traject, dat vind ik toch wel zinvol.”

Maar partijen als D66, SP en PVV zijn tegen overdag klussen. Volgens Stientje van Veldhoven (D66) laat ProRail op deze manier de reiziger opdraaien voor zijn tekorten.
Een besluit over het overdag klussen aan het spoor is nog niet genomen. Maar ProRail-topman Eringa kan niet wachten om te beginnen. “Mijn ambitie is dat we beter worden dan het Zwitsers spoor.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen