BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

ProRail popelt om spoor ook buiten weekend onder handen te nemen

  • BNR Webredactie
woensdag 27 januari 2016, 15:50

ProRail wil ook op werkdagen werken aan het spoor. Topman Pier Eringa zegt tegen BNR dat de maatregel hard nodig is om achterstallig onderhoud in te lopen. Daarnaast is het ook goedkoper. Tot nu toe vindt al het werk aan het spoor plaats in de nacht, het weekend en in vakanties. Eringa: “Als we zo doorgaan, dan komen we klem te zitten.”

Foto: ANP
Foto: ANP

Op werkdagen klussen aan het spoor brengt wel veel meer overlast voor reizigers met zich mee, omdat een heel traject dan niet kan worden gebruikt. Reizigers zijn dan aangewezen op alternatief vervoer en zijn langer onderweg. “Wil je korte pijn of lange jeuk?”, vraagt Eringa zich hardop af. Hijzelf wil voor de eerste optie gaan. “Misschien moeten we soms ook even een korte klap slaan, waardoor we voordeliger en kwalitatief beter het spoor kunnen vernieuwen of verbeteren.”


 

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu bepaalt binnenkort of ze het een goed plan vindt. De VVD is al wel overtuigd. Kamerlid Betty de Boer: “Ik ben ook van de school 'als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan'.” ProRail moet ook snijden in de kosten, de spoorbeheerder kampt met een tekort van bijna een half miljard euro. Dat is de beruchte ‘budgetspanning’, waar eerder over werd gesproken.

Duur of duurzaam
Dat de kosten van het spooronderhoud flink dalen door overdag te werken, is voor een deel van de Kamer dan ook een argument. Martijn van Helvert (CDA): ‘Wilt u dat we iets heel duur gaan klussen, dat het langer duurt en dat het ’s nachts is, of wilt u dat het op tijd af is, voor veel minder geld en u weet dat er één dag niet gereden wordt? Nou, dan wil ik nog wel een afweging maken per traject, dat vind ik toch wel zinvol.”

Maar partijen als D66, SP en PVV zijn tegen overdag klussen. Volgens Stientje van Veldhoven (D66) laat ProRail op deze manier de reiziger opdraaien voor zijn tekorten.
Een besluit over het overdag klussen aan het spoor is nog niet genomen. Maar ProRail-topman Eringa kan niet wachten om te beginnen. “Mijn ambitie is dat we beter worden dan het Zwitsers spoor.”

Nederlandse SpoorwegenProRailspoor
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Circa 20.000 treinen geschrapt door winterweer'

Is deelmobiliteit een hype?

Besneeuwde wissels spelbrekers voor treinverkeer

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Banken kunnen steeds moeilijker om bitcoin heen

Eeuwige rust

5 maart | Trage vergunningensysteem nekt huizenbouwplan

S1E9 | 5 maart 2021

Europa? Wat is dat ook alweer?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play