BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

Noord-Brabant koploper autoschade

  • BNR Webredactie
vrijdag 25 september 2015, 6:34 Update: vrijdag 25 september 2015, 7:50
CED: "Het goede nieuws is dat het aantal schades over de afgelopen vijf jaar wel structureel is teruggelopen."

In Noord-Brabant werden vorig jaar bijna 20 procent meer schades geclaimd dan het landelijk gemiddelde. Dat blijkt uit cijfers van schadespecialist CED die BNR heeft opgevraagd.

Foto: ANP
Foto: ANP

Ruud Kooyman directeur van CED vertelt dat we in Nederland gemiddeld een miljoen autoschades per jaar hebben. In Noord-Brabant ligt het aantal schades zelfs ver boven het landelijk gemiddelde. "Wij denken dat de verklaring hiervoor ligt bij het aantal verkeerswegen. We zien dat Noord-Brabant het meest uitgebreide wegennet heeft met een groot aandeel gemeentelijke en provinciale wegen. Het is algemeen bekend dat rijkswegen een stuk veiliger zijn." In Zeeland werd de minste schade gereden. "Daar zijn ook veel provinciale wegen, maar zijn de verkeerssituaties overzichtelijker en is er minder verkeer op de weg", vertelt Kooyman.

Minder schade
Het goede nieuws is dat het aantal schades over de afgelopen vijf jaar structureel is teruggelopen. "Daar zien we een daling van ongeveer 35 procent", zegt Kooyman. "We denken dat dat komt door de economische omstandigheden -dus minder verkeer op de weg-, de overheidsmaatregelen -zoals de bouw van rotondes, het schoonmaken van de wegen- en toch ook wel de komst van de moderne auto's met automatische remsystemen en dergelijken."

Verkeersveiligheid
Peter Van der Knaap, directeur van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, benadrukt dat schade niet alles zegt over de verkeersveiligheid in Nederland. "Het is positief dat er op deze manier aandacht wordt gevraagd voor het onderwerp."

 
 
 
 
Slachtoffers

Ook slachtoffers zijn een belangrijk gegeven als je wilt kijken naar verkeersveiligheid. "Dan is Noord-Brabant ook de provincie met de meeste verkeersdoden. Maar als je dat vergelijkt met het aantal inwoners scoort Brabant niet heel extreem", vertelt Van der Knaap. "De cijfers vragen dus om enige nuance. Zeeland heeft bijvoorbeeld, met minder verkeersdoden per provincie, meer verkeersdoden per inwoner."

Inrichting wegen
Gemeentelijke wegen zijn samen met de provinciale wegen het lastigst om veilig te krijgen, vertelt Van der Knaap. "Een rijksweg heeft een gescheiden rijrichting, geen dwarse conflicten. Veiligheid heeft veel te maken met de inrichting. Het scheiden van kwetsbare verkeersdeelnemers met snelverkeer is bijvoorbeeld op snelwegen veel makkelijker te realisering."

Rijgedrag
Naast infrastructuur is natuurlijk ook rijgedrag belangrijk, benadrukt Van der Knaap. "Snelheid, uitgerust rijden, je niet laten afleiden door bijvoorbeeld je telefoon, een veilige auto kopen en geen drank en drugs gebruiken. Als niemand zich in verkeer liet afleiden zou dat zo'n 120 doden per jaar kunnen schelen."

AutoautoschadeongelukkenSchadeVerkeerVerzekering
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Automerken pakken flink uit in Shanghai

'Europese autoverkoop keert dit jaar terug op niveau van voor crisis'

De grote uitdagingen voor de Europese auto-industrie

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Hoe we bewegend geluid kunnen volgen

Doorwerken na je pensioen

In de Middag | 20 april

Opinie | Cijfers die maar weinig zeggen

Hufterig

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play