Mobiliteit25 feb '16 06:04

Overvolle treinen leveren NS megaclaim op

Auteur: Judith Laanen

De stichting ConsumentenClaim wil dat de Nederlandse Spoorwegen de reiziger die niet heeft kunnen zitten compenseert. Die compensatie moet doorgaan tot het structurele tekort aan zitplaatsen is opgelost.

Foto ANP
Foto ANP

Met 8.500 claims van gedupeerde treinreizigers stelt de stichting de NS nu een ultimatum. De massaclaimorganisatie wil dat reizigers minimaal de helft van hun reiskosten vergoed krijgen vanaf september vorig jaar "tot het moment waarop de problemen opgelost zijn".

Verslaggever Martijn de Rijk sprak met Stef Smit, directeur van ConsumentenClaim: "Wij zijn het samen met de mensen die zich bij ons hebben aangesloten helemaal zat."

"Als je niet behoorlijk vervoerd wordt en je betaalt toch de volle mep, dan moet je gewoon een deel van het geld terug krijgen. Wij denken dat dat meer dan de helft moet zijn. Dat is gevoelsmatig, maar sluit ook aan op andere compensatie zoals vertraging", zegt Smit.

'NS wist van het probleem'
De NS wist al in 2014 dat er over de periode 2015-2017 een tekort aan treinen zou zijn, zegt ConsumentenClaim op basis van eigen onderzoek. "De NS heeft onvoldoende maatregelen genomen om het materieeltekort op te vangen. Maatregelen die NS wel heeft genomen of waar NS nog mee bezig is, komen te laat", aldus de organisatie.

'Overvolle treinen door Fyra-debacle'
De overvolle treinen zijn volgens de organisatie ook een direct gevolg van de problemen met de Fyra-treinen. "170 bakken waren ineens niet meer inzetbaar op het reguliere spoor, maar moesten voor de hogesnelheidstrein aangewend worden", zegt Smit.

Reizigers die mee willen doen met de NS-claim kunnen zich kosteloos aanmelden. ConsumentenClaim werkt op basis van no cure, no pay. Blijft resultaat uit, dan hoeft de reiziger niets te betalen. "Ik zie geen enkele reden waarom mensen niet zouden moeten meedoen", stelt Smit.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen