Mobiliteit6 mei '15 11:29

Nederland telt over een paar jaar 35.000 spookboten

Auteur: Sjors Rodenburg

Zeiljachtjes, roeibootjes en motorscheepjes. Nederland telt zo’n 6000 spookboten: waardeloze vaartuigen waar niemand meer naar om kijkt en waarvan de eigenaar onbekend is. En het probleem wordt steeds groter. Volgens adviesorganisatie Waterrecreatie Advies zal dit aantal de komende jaren stijgen tot maar liefst 35.000.

Eén van die 6000 spookschepen is een geel zeilbootje van het type Varianta. Het schip ligt sinds de storm van 30 maart aan een van de oevers van Het Bovenwater, een plas ten zuiden van Lelystad dat in verbinding staat met het IJsselmeer. “Het was een heel leuk bootje”, oordeelt Reinier Steensma, oprichter van Waterrecreatie Advies, “maar het is een triest gezicht en einde verhaal.”

Volgens de watersportadviseur heeft de eigenaar nog een reddingspoging ondernomen, maar is hij daarmee gestopt toen ie erachter kwamen dat de boot lekgeslagen is. “De waarde in deze staat is nihil”, weet Steensma. “Omdat je haar uit het water moet laten takelen en moet betalen om polyester op te ruimen, krijg je een negatief verhaal.”

Eieren voor je geld
En dus kiezen veel booteigenaren zoals die van de gele Varianta eieren voor hun geld en laten hun schepen wegrotten op plaatsen waar niemand er op het eerste gezicht last van heeft. Maar verlaten boten, en dan met name degenen die lek zijn, kunnen schade aan het milieu veroorzaken en moeten met gemeenschapsgeld weggehaald worden.

De reden van het toenemende aantal spookschepen, is volgens Steensma te wijten aan de vergrijzing. “Er zijn in Nederland iets van 500.000 boten”, legt hij uit. “Als de vergrijzing doorzet, dan komen er steeds meer boten vrij waarvoor geen koper meer is. De jeugd heeft geen geld en kiest voor vormen van gedeeld eigenaarschap.”

Voor de laatste keer afmeren
Ook in het geval van de Varianta zal de belastingbetaler opdraaien voor de en opruimkosten. “Het is duidelijk, zo’n bootje kan hier niet blijven liggen”, zegt Gerwin Klok, van de Nederlandse Jachtbouw Industrie (NJI), de branchevereniging van jachtbouwers. “Zij zal afgevoerd en gesloopt moeten worden.”

Om het probleem van spookboten te lijf te gaan, pleit Klok voor een laagdrempelige manier om afstand te kunnen doen van je schip. Hij denkt aan een aantal plaatsen verspreid door het land waar eigenaren hun boot voor de laatste keer kunnen afmeren. “Er wordt dat een intake gedaan waar bij herbruikbare onderdelen er worden afgehaald waarna het schip wordt gesloopt.”

Goedkoper wordt het niet
Volgens Klok moet er haast gemaakt worden, want wordt het probleem met de dag erger. “Er zit een behoorlijke prop aan schepen aan te komen, dus we moeten ervoor zorgen dat de infrastructuur op orde is voordat het echt te laat is en schepen her en der verweesd het milieu gaan belasten.”

Een andere oplossing is om jongeren te interesseren voor de watersport. “Varen is hartstikke leuk”, zegt Steensma. “De eerste groep die leert zeilen, gaat allemaal goed, maar als ze gaan studeren, hebben ze geen tijd meer op te varen. Je moet ze weer aan het varen krijgen als ze dertig zijn. Het is nu het moment om een boot te kopen. Veel goedkoper wordt het niet.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen