Mobiliteit12 aug '13 09:50

'OV-geld terugvragen is te veel gedoe'

Auteur: BNR Webredactie

Wel eens vergeten uit te checken met een OV-chipkaart? U bent niet de enige. Vervoersbedrijven verdienen 30 miljoen euro aan reizigers die vergeten uit te checken. Dat meldt de Telegraaf op basis van anonieme bronnen.

Wie incheckt met een chipkaart, betaalt een starttarief variërend van 4 tot 20 euro. Als niet wordt uitgecheckt, gaat dat volledig naar de vervoerder.

"Wij hebben dit probleem met de ANWB aan de orde gesteld en weten niet precies om hoeveel het gaat. Het kan ook 20 miljoen zijn of 60. We vinden dat het goed moet worden uitgezocht door de vervoerbedrijven en de consumentenorganisaties samen", vertelt Arriën Kruyt van reizigersorganisatie ROVER.

Uitchecken is niet al te ingewikkeld. Moet de reiziger niet gewoon beter leren uitchecken?
"Het probleem is soms dat de apparatuur het niet doet, vooral in bussen. Door het getril in bussen wil de apparatuur nog wel eens uitvallen. Onlangs werd op station Haarlem nog omgeroepen of de reiziger alsjeblieft een papieren kaartje wilde kopen, want alle in- en uitcheckpalen deden het niet. Op sommige stations krijg je verwarring over de palen. In Amersfoort staan palen van de NS en van Connexxion. In 10 procent van de gevallen schijnt het fout te gaan en gebruiken mensen de verkeerde paal. Het is niet alleen een kwestie van gewenning."

Aan wat voor oplossingen voor dit probleem denkt u?
"Ik denk dat iedereen op zijn mobiele telefoon een app'je moet krijgen waarmee je, als je merkt dat je verkeerd bent uitgecheckt, onmiddellijk je schade kan terugvorderen bij het bedrijf. Dat is de kant die we op moeten."

Veel mensen vinden het zo'n gedoe dat ze er maar van af zien om hun geld terug te vorderen. Is het te ingewikkeld?
"Ja, het is gewoon gedoe. Ik heb zelf ook een paar keer bij een busbedrijf een manoeuvre gehad dat er wat misging met uitchecken. En je gaat niet voor 1,50 euro papieren invullen. Daar begin je gewoon niet aan."

Gerelateerde artikelen