Mobiliteit9 aug '13 06:32Aangepast op 9 aug '13 07:11

Veolia zwengelt discussie aan over ov-chipkaart

Auteur: Marjan van den Berg

De ov-chipkaart moet simpeler. Het is beter om te stoppen met betalen per kilometer. Dat vindt Manu Lageirse, CEO van Veolia.

Betalen per kilometer: dat is tot dusver het basisidee achter de ov-chipkaart. Maar Manu Lageirse, CEO van stads- en streekvervoerder Veolia, vindt dat het kilometer-systeem niet klant-vriendelijk is. "Het afrekenen per kilometer geeft in elk geval extra handelingen die door de reizigers niet altijd als aangenaam gezien worden."

Bovendien, zegt Lageirse, leidt afrekenen per kilometer voor het bedrijf zelf tot hogere kosten omdat daar dure en complexe computersystemen voor nodig zijn.

Debat
Over hoe de ideale chipkaart eruit ziet, wil Lageirse de komende tijd in debat met andere vervoersbedrijven en politici.

Zelf voelt de Veolia-topman meer voor het vooraf bestellen van een reis, bijvoorbeeld via een app, en voor een zone-systeem. "Op de lezer staat dan een knop waar je zones kan toevoegen. Er zijn verschillende mogelijkheden als je naar het buitenland kijkt."

Hoogleraar Vervoerseconomie aan de Vrije Universiteit, Piet Rietveld, ziet wel iets in het plan van de Veolia-baas, vooral omdat veel reizigers van tevoren soms in het duister tasten over het uiteindelijke bedrag dat zij voor hun reis moeten betalen.

Extra kosten
Maar, zegt Rietveld, er is wel eerst onderzoek nodig. "Hoe zit het met de balans van voor- en nadelen en hoeveel moeite kost het vervolgens om dat inderdaad te gaan invoeren? Kun je dat helemaal met dezelfde technologie en dezelfde kaart doen, of moet je allerlei dingen gaan ombouwen? Want dan word je op extra kosten gejaagd en moet je je afvragen of dat wel de moeite waard is."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen