Mobiliteit17 mrt '16 08:30

Rotterdamse haven wil dat staatssteun voor concurrentie stopt

Auteur: Sam de Voogt

Waar de Rotterdamse haven alles zelf betaalt, krijgen concurrerende havens van Antwerpen en Hamburg staatssteun. Daar moet een einde aan komen, vindt het Rotterdamse Havenbedrijf.

Foto: ANP
Foto: ANP

Vandaag wordt er over gesproken in de Tweede Kamer. Het havenbedrijf in Rotterdam is een zelfstandige onderneming en moet vanaf volgend jaar zelfs vennootschapsbelasting gaan betalen. Dat is een groot contract met bijvoorbeeld de haven van Antwerpen, waar het Vlaams gewest driekwart van de investeringskosten in havenontwikkeling heeft betaald. Ook past de Belgische overheid telkens het verlies dat de haven jaarlijks draait bij.

Dat zorgt voor oneerlijke concurrentie, stelt Sjaak Poppe van het Rotterdamse Havenbedrijf. "Wij willen dat de regels gelijk worden getrokken om een eerlijk speelveld te creëren. Want nu kunnen de inspectiekosten lager zijn in Antwerpen dan in Rotterdam vanwege deze staatssteun. Dat kost toch lading en dat vinden wij jammer." Poppe geeft ook toe dat het fijn zou zijn als er in Nederland iets verandert. "Nu betalen we zelfs mee aan publieke infrastructuur omdat het ministerie te weinig budget heeft. Als daar iets aan kan gebeuren zou het mooi zijn."

 

EU-beleid?
Normaal gesproken wordt er vanuit de Europese Unie beleid gemaakt op het gebied van oneerlijke concurrentie en streng meegekeken. Brussel kijkt volgens Poppe dan ook zeker mee naar de financiële steun die onder meer Hamburg en Antwerpen ontvangen, maar volgens hem gaat het nog jaren duren voordat er regelgeving klaar is. "We zien landen wel naar elkaar toe bewegen, maar er gebeurt nog niet veel. Europees afgestemd beleid gaat nog jaren duren."

Rotterdam is de grootste haven van Europa. Er werken zo'n 180.000 mensen in de haven, aldus Poppe. Bang om die leidende positie kwijt te raken is hij niet. "We zijn meer dan twee keer zo groot als de nummer twee, dus dan moet er veel gebeuren."

Gerelateerde artikelen