BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

Plannen voor prijsstunter Transavia in ijskast gezet

  • Pieter van den Akker
maandag 22 september 2014, 16:28

De plannen om van Transavia een grote prijsstunter te maken, zijn in de ijskast gezet. Dat is wat piloten hebben bereikt met hun staking, die het bedrijf 20 miljoen per dag kost. Dat betekent dat de teller inmiddels op 140 miljoen euro staat.

Topman Alexandre de Juniac heeft maandagmiddag een persconferentie gegeven. Onze correspondent in Parijs, Eveline Bijlsma, was daarbij.

Wat was zijn belangrijkste boodschap?
"De Juniac heeft aangekondigd dat hij de uitbreiding van de Europese versie van prijsvechter Transavia voorlopig in de ijskast wil zetten, tot eind december. Zo wil hij de tijd nemen om te onderhandelen met de vakbonden en de piloten en om dingen beter uit te leggen. Er is ook nog een Transavia Frankrijk. De uitbreiding daarvan moet koste wat kost doorgaan, vindt De Juniac. Ze willen uitbreiden van 14 vliegtuigen naar 37 om in de markt te blijven en het hoofd te kunnen bieden aan de Easyjets en RyanAirs. Dat gaat gewoon door, zegt De Juniac."

Wat is het belangrijkste bezwaar van de stakende piloten?
"Ze staken al sinds vorige week maandag. Ze zijn het niet eens met de omstandigheden waaronder de vliegers voor Transavia Frankrijk moeten gaan vliegen. Ze moeten namelijk meer werken voor minder geld. Nou zijn zij er eigenlijk helemaal niet bij betrokken. Ze kunnen overstappen naar Transavia. Ze zijn er helemaal niet toe gedwongen, maar feit is wel dat Transavia met een overcapaciteit zit. Dus ze kunnen niet echt makkelijk doorschuiven tot bijvoorbeeld gezagsvoerder. Dat kan bij Transavia Frankrijk wel, maar wel tegen een minder salaris. Daarnaast heb je ook nog Transavia Europa, dat zich naast Frankrijk en Nederland ook wil gaan vestigen in Portugal of Duitsland."

 

Is het andere personeel van Air France - de mensen achter de balie, de stewardessen, etc. - wel zo blij met deze staking?
"Dat begint nu wel te veranderen. Ook bij De Juniac vandaag merk je dat hij gëirriteerd is, en ook een beetje wanhopig. Hij zegt dat ze onredelijk zijn en hij ook niet weet hoe ze verder moeten. Van het geld dat deze staking kost had hij vier vliegtuigen kunnen kopen. Air France-KLM had dit jaar uit de rode cijfers willen komen, maar dat lukt niet. Hij heeft ook laten vallen dat de vakbondsleden zich misschien wel zo opstellen omdat ze binnenkort eigen verkiezingen hebben. Nou ja, hij is dus totaal wanhopig over hoe het verder moet."

Hoe gaat het nu verder, denk jij?
"Morgen wordt er weer gestaakt. Dat is in ieder geval duidelijk. Het is mij niet helemaal duidelijk wat De Juniac wil, maar ik neem aan dat er gewoon verder wordt gepraat. Maar het wordt wel lastig. De sfeer is tot diep onder 0 gedaald nu."

Air France-KLMLuchtvaartTrafficTransavia
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

We hebben wel iets geleerd, in die 20 jaar in Afghanistan

'Overlast Schiphol nooit meer zo erg'

#5: CEO Schiphol: 'je moet niet zomaar willen groeien'

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Japan, ons voorland

Zo wil e-bikemaker VanMoof nóg harder groeien

Zo financier je je bedrijfspand

Klinische studie van start voor nieuwe vorm van stamcelgentherapie

Topgast | Sietse Bakker, uitvoerend producent Eurovisie Songfestival

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play