Mobiliteit22 dec '14 07:17

'Extra geld voor asfalt bittere noodzaak, vooral rond Rotterdam'

Auteur: Thijs Baas

Extra investeringen zijn noodzakelijk om een toename van het aantal verkeersinfarcten te voorkomen, vinden Transport en Logistiek Nederland en de regionale afdelingen van VNO-NCW in de Randstad. Dit jaar bleef de filedruk ongeveer stabiel, maar voor volgend jaar verwacht het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid alweer een toename van 2.5 procent.

Foto: ANP
Foto: ANP

Minister Schultz van Haegen investeert volgend jaar 2,4 miljard euro in asfalt. In het Meerjaren Investeringsprogramma Infrastructuur worden nog eens enkele miljarden voor andere programma's gereserveerd. TLN en Bouwend Nederland zouden graag zien dat dit programma wordt verlengd tot 2040.


 

Sinds 2008-2009 was er een effect als gevolg van de economische crisis, de trend die sinds 2011 zien is volgens Patrick Potgraven van de VID echt toe te schrijven aan het beschikbaar komen van nieuwe infrastructuur. "De filecijfers van 2014 zijn ongeveer gelijk aan die van 2013, terwijl we met het weer net iets meer mazzel hadden dan in 2013. Dat betekent dat het autonoom wat drukker is dan vorig jaar, wat zich laat verklaren door het feit dat het positieve effect van het beschikbaar komen van nieuwe infrastructuur nu een beetje aan zijn eind is."

Crisis- en herstelwet
Veel grote projecten in het kader van de crisis- en herstelwet zijn inmiddels afgerond, terwijl er nog een hoop moet gebeuren, zegt Peter Sierat van Transport en Logistiek Nederland. "Twintig jaar geleden voorspelden we al een verkeersinfarct, dat er begin deze eeuw ook kwam. Dat is door de crisis- en herstelwet aardig opgelost, maar ik denk dat we daar wel lering uit moeten trekken en verder de toekomst in moeten kijken. Je ziet dat het steeds drukker wordt en als daar niet in geïnvesteerd wordt, dan gaan we weer met zijn allen in de file staan."

Rond Rotterdam nam de filedruk de afgelopen jaren alweer toe, maar ook de Ring Utrecht A27 en de A1 Apeldoorn richting Twente verdienen aandacht, zegt Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West. "De filedruk rond Rotterdam is zorgwekkend voor een wereldhavenstad, die samen met Schiphol de motor van de Nederlandse economie vormt. Het kabinet moet absoluut prioriteit geven aan nieuwe, snellere totstandkoming van infrastructuur rond Rotterdam."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen