
De bond vindt dat de rijklaarkosten van te voren min of meer al vast staan en daarom opgenomen moeten worden in de advertentieprijs. Onder deze extra kosten vallen zaken als het vullen van de brandstoftank, het transporteren van de auto, en de kentekenplaten. De Consumentenbond heeft de kosten onderzocht, deze liggen tussen de 660 en 1300 euro.
Onduidelijkheid over bijkomende kosten
De oproep voor een 'all-inprijs' voor auto's werd volgens de bond eerder genegeerd, en ook toezeggingen van branchevereniging RAI liepen op niks uit. Volgens de Consumentenbond komen kopers voor vervelende verrassingen te staan met bijkomende kosten, en wordt het vergelijken van autoprijzen op deze manier extra moeilijk gemaakt.
Huyskens: ''Een all-inprijs betekent dat de consument op een later moment juist duurder uit is. Als de catalogusprijs hoger is, wordt de verzekerprijs dat ook. Voor de zakenrijder neemt daarnaast de fiscale bijtelling toe.''
'Niet in het belang van de consument'
Volgens Huyskens is de richtlijn dat alle bijkomende kosten worden vermeld. ''Het punt is dat je te maken hebt met zaken als inruilauto's en onderhandelingen over de prijs. Het verschilt per autodealer wat voor kosten er bijkomen. De dealer is vaak een zelfstandige ondernemer, en mag zelf bepalen of hij andere kosten rekent dan de adviesprijs van de importeur. Het moet helder zijn wat voor kosten er voor de koper bijkomen, maar een all-inprijs is niet in het belang van de consument.''