Mobiliteit4 apr '16 13:51

'NS kan claim van 6 miljoen verwachten'

Auteur: BNR Webredactie

De NS kan de borst natmaken voor een claim van ongeveer 6 miljoen euro om reizigers te compenseren die de afgelopen maanden wel betaalden voor een kaartje maar toch moesten staan in overvolle treinen. Dat zegt directeur Stef Smit van stichting Consumentenclaim tegen BNR.

Foto: ANP
Foto: ANP

Consumentenclaim zegt voldoende bewijs te hebben van overvolle treinen om desnoods een rechtszaak tegen de NS te beginnen. Reizigers stuurden in twee weken tijd vierduizend foto´s van de drukte waar zij iedere dag in zitten. Volgens Consumentenclaim is dat voldoende bewijs om aan te tonen dat het om een structureel probleem gaat.

Scepsis
Toch is Smit sceptisch over de kansen om er onderling met de NS uit te komen. "Op dit moment vindt een evaluatie plaats van het ministerie van I&M. Die onderzoeken hoe de maatregelen die de NS eerder aankondigde in de praktijk uitpakken. We hebben met de NS afgesproken dat we na twee weken weer met elkaar om de tafel gaan."

 

Afgelopen week passeerde het aantal mensen dat zich aanmeldde voor de NS-claim de tienduizend. "Die mensen zijn het zat om elke dag te moeten staan in de trein. Er zijn over het algemeen hele volle coupés of balkons te zien. Met de opgestuurde foto's kunnen we het bewijs voorbereiden om aan te tonen dat het structureel druk is in de trein. Met de fotoreeksen die mensen aan ons hebben opgestuurd kunnen we laten zien dat het op bepaalde trajecten elke dag staan geblazen is in de trein."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen