Mobiliteit27 jul '15 17:28

Ombudsman: Bespaar reiziger rompslomp bij vervanging ov-chipkaart

Auteur: Marjan van den Berg

Reizigers klagen over het feit dat zij moeten betalen voor het verplicht vervangen van de ov-chipkaart. De Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer vindt dat de ov-chipkaart gratis vervangen moet kunnen worden.

Ov-chipkaarten moeten verplicht elke vijf jaar worden vervangen omdat ze na verloop van tijd kunnen breken en omdat de technologie en beveiliging veroudert.

Klachten
Nu de ov-chipkaart inmiddels ongeveer vijf jaar alom gebruikt wordt, begint het aantal klachten over het verlopen van de anonieme kaart op te lopen, zegt Dorathé Hoentjen van de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer.

“De belangrijkste twee soorten klachten die wij krijgen, zijn de prijs van het verlengen – het is 7,50 per ov-chipkaart – en het gedoe erom, de rompslomp omtrent het vervangen: de aanvraag van een nieuwe kaart, het saldo overzetten van de kaart”, vat Hoentjen samen.

Vervangen zonder kosten
Alleen abonnementhouders van de NS hoeven niet te betalen voor vervanging van hun kaart. Wat de Ombudsman voor beter Openbaar Vervoer betreft zou dat voor iedere reiziger moeten gelden.

“De ov-chipkaart is niet meer dan een drager van je vervoerbewijs. Dus het mooiste zou zijn als je gewoon elke vijf jaar een nieuwe kaart krijgt, zonder dat daar kosten aan verbonden zijn. En dat die kosten op een andere manier in het kaartje verdisconteerd worden is prima, maar niet elke vijf jaar die rompslomp, die kosten, dat zou een stuk beter kunnen”, zegt Hoentjen.

Zij vindt niet dat het bedrag van 7,50 euro meevalt. “Er zijn heel veel mensen die maar een aantal keren per jaar met het openbaar vervoer gaan. En die moeten dan een keer in de vijf jaar 7,50 per kaart – voor een heel gezin, dus dat is misschien keer vijf of keer vier – betalen. En dan zijn het behoorlijke kosten.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen