Mobiliteit19 jun '15 18:29

Alleen nog fiscaal voordeel voor volledig elektrische auto

Auteur: Marjan van den Berg

De fiscale voordelen van de hybride auto gaan verdwijnen. Het kabinet stimuleert in de toekomst alleen nog volledig elektrische auto’s.

ANP
ANP

Voor die auto’s geldt straks het bijtellingstarief van 4 procent. Alle andere leaseauto’s – ook hybrides – gaan naar 22 procent. Het hoogste tarief zakt daarmee van 25 naar 22.

Dat staat in de ‘Autobrief’ van staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën), een plan voor een nieuw systeem van autobelastingen. Hoofdlijn is dat de autobelastingen eenvoudiger worden en beter voor het milieu.

Milieuwinst
“Wat we hebben gezien, is dat we de afgelopen jaren heel veel subsidie hebben gestopt in dingen waarvan we achteraf moeten zeggen dat dat de verduurzaming niet zo heel erg heeft geholpen”, legt Wiebes uit.

Hij doelt op hybride auto’s.

 

  

Wiebes verwacht dat door zijn maatregelen niet alleen het aantal volledig elektrische auto's op de weg zal toenemen, maar vooral ook het totaal aantal elektrisch gereden kilometers.

Maar hoe zit het met plug-in-rijders die toch zoveel mogelijk elektrisch rijden? Wiebes: “Die mogen natuurlijk dat leasecontract gewoon uitdienen. Als die brave elektrische rijders over een paar jaar weer een nieuwe leaseauto moeten uitzoeken, zou ik ze willen aanraden om tegen die tijd een vol elektrische auto te kopen. We zien dat de actieradius daarvan enorm toeneemt. Ook komen er heel aantrekkelijke nieuwe modellen. En die wordt door de Nederlandse fiscus nog steeds gestimuleerd.”

Oude diesels
Een ander punt in de Autobrief is dat de motorrijtuigenbelasting gemiddeld met 2 procent omlaag gaat, behalve voor oude diesels zonder roetfilter. Deze stoten veel meer fijnstof uit dan nieuwe diesels. Voor die auto’s gaat de belasting juist flink omhoog.

De aanschafbelasting (bpm) wordt geleidelijk verlaagd met gemiddeld 12 procent.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen