BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast De Weg naar een Vaccin Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

'Weekers informeerde Kamer onjuist over oldtimer-regeling'

  • Thijs Baas
vrijdag 27 september 2013, 6:16
Redacteur René de Monchy: "Met name de groei van oldtimers uit het buitenland is in ons land veel lager dan Weekers de Tweede Kamer voorrekent."

De Tweede Kamer is op verkeerde gronden akkoord gegaan met het omstreden voorstel om de mrb-vrijstelling voor oldtimers per 1 januari 2014 af te schaffen.

Ondernemer Wouter van Embden van de lobbygroep VrijstellingOldtimer concludeert uit onderzoek naar deze kwestie dat staatssecretaris Frans Weekers van Financiën de Tweede Kamer afgelopen voorjaar onjuist en onvolledig heeft ingelicht rond de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.

PVV-Kamerlid Roland van Vliet vindt de conclusies van het onderzoek ‘schokkend’  en zal vragen stellen aan Weekers. Ook Pieter Omtzigt (CDA) onderstreept de bevindingen van Van Embden.

Forse uitvoer
In een brief van 15 april illustreert Weekers aan de hand van een grafiek van het Planbureau voor de Leefomgeving dat het aantal oldtimers tussen 2009 en 2011 is gestegen van 12.000 naar 19.500, waarvan de helft dieselauto's. Weekers meldt daarbij volgens Van Embden niet dat de import van oldtimers in 2012 en het eerste kwartaal van 2013 spectaculair is gedaald en is omgeslagen in een forse uitvoer.

Weekers zegt in de brief dat het met name gaat om relatief veel jonge diesels uit bouwjaar 1986. "Hij wilde daarmee de partijen overtuigen dat er maatregelen moesten worden genomen tegen oldtimers die jonger waren dan veertig jaar en vooral jonge diesels", concludeert Van Embden.

Het totale aantal klassieke auto’s is vorig jaar marginaal gestegen, zegt Van Embden. "En als percentage van alle personenauto’s zelfs een fractie gedaald." De oorzaak van deze daling is een wetswijziging per 1 januari 2012. Het betrof hier een amendement van Van Vliet waardoor het rijden van jongere oldtimers werd ontmoedigd.

"Het is dus onjuist dat het aantal oldtimers de afgelopen jaren substantieel is toegenomen en Weekers informeert onvolledig omdat hij de scherpe daling van de import van klassiekers vanaf januari 2012 niet heeft gemeld."

Budgettair beslag
Weekers ontkent dat hij de Kamer verkeerd heeft geïnformeerd. "De mrb-maatregel is gebaseerd op het totale budgettaire beslag. Een afname van de import betekent niet automatisch een afname van het budgettaire beslag. De daling van de import van oldtimers is het bedoelde gevolg van de in het regeerakkoord aangekondigde beëindiging van de mrb-vrijstelling voor oldtimers."

Behalve Van Vliet voelen ook de KNAC en de Fehac, de federatie van historische automobielclubs, zich op het verkeerde been gezet door Weekers. Beide automobielorganisaties verzetten zich aanvankelijk fel tegen de derde wijziging in vier jaar tijd van de oldtimerregeling.

Omdat de alternatieven waarmee Weekers op de proppen kwam nog ingrijpender waren, gingen de lobbyclubs en een meerderheid in Tweede Kamer in april schoorvoetend akkoord met het voorstel.

Raad van State
Van Embden komt tevens tot de conclusie dat de geraamde opbrengst van 137 miljoen euro aan extra mrb-inkomsten niet klopt. "Per saldo gaat het plan de schatkist misschien wel geld kosten." Ook de Raad van State heeft zware kritiek op het plan: vanwege de complexiteit van de regeling en de ingewikkelde handhaving adviseert de RvS de overgangsregeling te heroverwegen.   

AutoBNR Nationale Autoshowoldtimers
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Auto-Update | Chinese interesse voor productie bij VDL Nedcar

Welke toekomst heeft de leaseauto?

Rijtest | Opel Mokka-e

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Iedereen moet weer trouw 1,5m afstand houden en handen wassen

Opinie | 15 jaar falen, tóch krediet!

S4E169: Laat ‘m staan, of ga op je bek met een oude Amerikaan

FOMO en de bitcoin-jojo

#65 Corona, Cancun Cruz en conservatieve radio

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play