BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

OV Amsterdam wordt uitstootvrij

  • Pieter van den Akker
woensdag 15 april 2015, 16:50

Amsterdam wordt de eerste stad in Nederland met volledig elektrisch openbaar vervoer. De komende tien jaar worden alle stadsbussen vervangen en ook de pontjes op het IJ moeten eraan geloven.

Foto: ANP
Foto: ANP

Om hoeveel bussen en pontjes hebben we het?
Wethouder Abdeluheb Choho: “Er rijden in Amsterdam tweehonderd bussen van het GVB. Al die bussen gaan we uitstootvrij maken voor 2025. Het GVB begint daar grootschalig mee door gelijk met veertig bussen te beginnen."
 

Wanneer rijden die eerste veertig bussen?
“Dat gaat via aanbestedingsprocedures. De planning is dat ze over twee jaar zouden moeten gaan rijden.”

Waarom wilt u dit?
“We vinden het belangrijk om als Amsterdam een inhaalslag te maken op alle gebieden van duurzaamheid. Dus ook op het gebied van vervoer. Met name op het gebied van uitstoot, de diesel die in de stad blijft hangen: die willen we schoon krijgen en daarmee willen we schone lucht realiseren voor de Amsterdammers. Dat is de drijfveer.”

Wat kost dit?
“Een elektrische bus is op dit moment duurder dan een dieselbus. Een gewone bus kost ongeveer 200 duizend euro. Het idee is dat ze ook goedkoper worden als alle steden in Nederland hiertoe overgaan. Dan kan je in series gaan produceren. Amsterdam wil de verantwoordelijke hoofdstad zijn en daarom als eerste dit besluit nemen.”

Hoe groot is de totale investering en hoe wilt u die terugverdienen?
“De investering zit aan twee kanten. Die bussen moeten toch worden vervangen in de loop der tijd. Als Amsterdam geven we aan dat we 1 miljoen euro bij willen leggen om het verschil op te vangen tussen de elektrische bus en de gewone bus. We kijken ook naar het Rijk om een soortgelijke actie te nemen om geld bij te leggen om tot die elektrische bussen te komen. Hoe verdient het zich terug? Er moet diesel in een bus, er moet onderhoud zijn en al dat soort zaken. Een elektrische bus op groene stroom of zonnestroom is goedkoper. Het onderhoud is minder dus zo verdient zich dat terug.”

Per saldo kost het hetzelfde, denkt u?
“Nou ja, op termijn hè. In het begin zeker niet, omdat de elektrische bus gewoon duurder is dan een gewone. Als heel Nederland gaat samenwerken en het Rijk dat ook doet, denk ik dat het veel sneller zal gaan om tot gelijke kosten te komen.”

Hoeveel wilt u van het Rijk en krijgt u dat ook?
“In de Kamer is vorig jaar een motie aangenomen die het Rijk oproept om dit te doen. Daarbij is aangegeven ook vaart te maken. Wij denken door deze samenwerking aan te gaan het Rijk ook te laten zien dat we het in het land willen en dat het nu alleen een kwestie is van de motie uitvoeren en daarbij geld beschikbaar te maken. De samenwerking is niet nog onzeker. Het is iets waarvan we hebben gezegd: we gaan dit doen met elkaar.”

AmsterdamOVTraffic
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | 1900 miljard dollar coronasteun?

De Codeberichten van Donald Trump

Tether: stablecoin met een luchtje

Het afscheid van Joop Donkervoort

Rutte treedt af. En gaat over tot de orde van de dag

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play