Mobiliteit22 jan '15 15:00Aangepast op 22 jan '15 15:42

'Benelux-meeting over accijns is zinloos'

Auteur: Thijs Baas

Benelux-overleg over de accijnzen heeft totaal geen zin en bovendien is het daarvoor veel te laat. Dat zegt Petra van Stijn, voorzitter van BETA, de belangenvereniging van pomphouders. "Ik zie daar helemaal niets in, want België is in deze de lachende derde; als zij de accijnzen verhogen, krijg je oproer op straat."

Foto: ANP
Foto: ANP

De hele Belgische grensstreek floreert immers bij de accijnsverschillen, meent Van Stijn. En wat niet onderschat moet worden, is het feit dat we een grensstreek hebben met een totale lengte van duizend kilometer, de Duitse grens inbegrepen.


 

Staatssecretaris Eric Wiebes van Financiën haalt over het afgelopen jaar fors minder belasting op diesel en LPG binnen dan hij geraamd had. Over de eerste 11 maanden van 2014 heeft hij dankzij  accijnsverhogingen weliswaar 96 miljoen euro extra opgehaald, maar eerder ging hij nog uit van 150 miljoen euro meer. "Ik snap niet dat de staatssecretaris zo ontzettend tevreden is met de cijfers", zegt Van Stijn. "Van die 96 miljoen is 73 miljoen in het eerste kwartaal opgehaald - de accijnsafrekening over de voorraad - en van mei tot november slechts 23 miljoen."

"Als die trend doorzet naar volgend jaar, is het gewoon dik in de min. Wiebes vergeet dat de btw ook ongelofelijk gekelderd is doordat er over de grens wordt getankt. Wiebes is een intelligente man, dus ik denk dat hij op basis van alle gegevens tot voortschrijdend inzicht is gekomen. Ik raad hem aan om zijn advocaat zo snel mogelijk een nagekomen stuk naar de rechter te laten sturen, waarin wél een grenseffect erkend wordt. Die zal zich ook achter de oren krabben over dat effect."

Miljoenennota
Volgens staatssecretaris Wiebes liggen de cijfers in lijn met de Miljoenennota, al hoopte ook hij op basis van het jaar daarvoor dat er meer binnen zou komen. "Maar er komt nog altijd een enorme hoeveelheid extra geld binnen bij het Rijk als gevolg van de accijnsverhoging op diesel. Je ziet dat we de accijnzen bij benzine niet hebben verhoogd, maar bij beide brandstoffen is er een langjarige trend naar beneden is die los staat van de accijnstarieven. Je ziet de volumes bij benzine ook teruglopen, maar dat heeft niks te maken met de accijnsverhoging van diesel."


 

Landen gaan over hun eigen belastingtarieven, maar het is wat Wiebes betreft duidelijk dat het niet slecht zou uitkomen als ook de buurlanden iets aan hun accijnstarieven zouden doen. "Ik spreek daar ook met buurlanden over, maar het blijft wel een verantwoordelijkheid van die landen; zij gaan over hun tarieven, wij gaan over de onze. Het is een pijnlijke maatregel die voor veel ondernemers niet de weg is die ze zich hadden voorgesteld, maar we hebben verschillende keren geraamd dat we er extra geld mee ophalen en dat is ook een doel."

Per maand
Tom Huyskens, woordvoerder van Bovag, was aanwezig bij het Kamerdebat over de accijnsverhogingen. "Diesel en LPG had 280 miljoen euro moeten opleveren in 2014, maar dat bleef in de periode mei tot en met november steken op een extra opbrengst van 23 miljoen. Dat had per maand binnen moeten komen, maar daar heeft 'ie zeven maanden over gedaan. Dat toont het desastreuze effect aan van de accijnsverhogingen."

Wiebes gaf ruiterlijk toe dat er door de accijnsverhogingen grote problemen zijn bij ondernemers in de grensstreek. Opmerkelijk, vindt Huyskens. "De Landsadvocaat heeft dat dinsdag nog stellig ontkend in een kort geding dat we hebben aangespannen. Die wimpelde het af op langjarige trends. Maar dit concentreert zich op diesel en dat wordt in Nederland vooral gebruikt door vrachtwagens."



 

Dat zou dus moeten leiden tot een groei, naarmate de export toeneemt, maar niets blijkt minder waar, zegt Huyskens. "Afgelopen dinsdag hebben wij ook al naar buiten gebracht dat er 580 miljoen liter minder diesel minder is getankt dan in 2013, dus ga er maar aan staan. Er wordt over die laatste zeven maanden gerapporteerd dat er 23 miljoen euro meer is binnengekomen op diesel en LPG. Van LPG zijn de prijzen fors omhoog gegaan, maar voor diesel valt niet te ontkennen dat het een negatief effect heeft."

Gerelateerde artikelen