Mobiliteit30 mrt '15 11:57Aangepast op 30 mrt '15 17:11

'Rondje om de kerk' ligt opnieuw op tafel

Auteur: Marjan van den Berg

In de Tweede Kamer klinkt de roep om toch nog eens de voor- en nadelen van het zogenoemde ‘rondje om de kerk’ te laten onderzoeken, oftewel het inzetten van conducteurs en machinisten op vaste, in plaats van wisselende trajecten. Want, zegt Arriva: het werkt.

Het voordeel is zowel financieel als operationeel, zegt Arriva-directeur Anne Hettinga. “Je hebt veel minder te maken met lange wachttijden die je bij het personeel moet doorbetalen. Je kunt beter de ritten op elkaar laten aansluiten.” Volgens Arriva scheelt het zo’n 200 miljoen euro als conducteurs en machinisten vaste trajecten rijden. De vervoerder liet dit berekenen door de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Weerstand
Volgens de NS kost het zogenoemde ‘rondje om de kerk’ juist geld. Bovendien stuitte een plan hiervoor rond 2000 op veel weerstand bij het rijdend personeel. Met harde acties wisten de bonden het toen van tafel te krijgen.

Hettinga zegt dat er onder het Arriva-personeel geen enkele weerstand tegen bestaat. “Als ik naar het medewerkers-tevredenheidsonderzoek kijk, dan is het sky-high geweest, het afgelopen jaar. Ik weet niet waarom dat bij de NS speelt.”

Storingen
De Tweede Kamer wil volgens De Telegraaf dat staatsecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) een onderzoek laat uitvoeren naar het 'rondje om de kerk'. “Ik denk inderdaad dat het goed is om die trajecten wat autonomer te maken”, zegt CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. “Je ziet nu: als er ergens iets misgaat, zeker als dat Schiphol of Utrecht is of iets dergelijks, dan hebben we daar in een heel groot deel van het treinnetwerk, heel lang last van. (…) Als je wat meer autonomere trajecten hebt, kun je dat sneller isoleren.” Ook VVD, D66 en PVV voelen voor een onderzoek.

In 2012 werd er ook al eens opnieuw over het ‘rondje om de kerk’ gediscussieerd. Hettinga: “Toen is door een motie vanuit de Tweede Kamer, met meneer Hoogland (PvdA, red.) voorop, dit plan afgewezen, met één stem nadeel. Vervolgens, drie jaar later, nadat het contract met de Nederlandse Spoorwegen getekend is, popt het weer op. Ik vrees dat het nu te laat is, ja.” Desondanks zegt Hettinga te hopen “dat de politiek alsnog tot inkeer komt”.

Gerelateerde artikelen