Dat blijkt uit een brief aan het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer (Locov). Bij de verhoging gaat het om 2 procent inflatiecorrectie. Verder is 1 procent prijsstijging nodig voor de hogere gebruiksvergoeding voor het spoor van 50 miljoen euro per 2015, waartoe de overheid heeft besloten.
Bovendien zit er een tijdelijke verhoging van 0,38 procent bij voor het oplossen van het zogeheten dubbelopstaptarief wanneer met verschillende vervoerders wordt gereisd. De opbrengsten hiervan gaan naar de regionale vervoerders zodat ze gecompenseerd worden voor prijsschokken die ontstaan door het oplossen van het probleem.
Rijk rekenen
Reizigersorganisatie Beter OV vindt dat NS met de tariefstijging
wegens toegenomen infraheffing "voor de muziek uit loopt" en dat deze
ook te hoog is. Ook vindt de organisatie dat de reiziger er niet
(tijdelijk) voor mag opdraaien dat spoorvervoerders zich "rijk hebben
gerekend" met het dubbele opstaptarief.