BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Britten geven NS de schuld van dure treinkaartjes

  • Marjan van den Berg
vrijdag 2 januari 2015, 7:51 Update: vrijdag 2 januari 2015, 11:59
Correspondent Lia van Bekhoven: "Een deskundige zei gisteren: de Europese wolven doen zich tegoed aan het karkas van de Britse spoorwegen" Duco Hoogland (PvdA): "Je kunt er wel vraagtekens bij zetten of het wenselijk is dat het openbaar vervoer een markt is"

Britse treinreizigers zijn boos. De treinkaartjes zijn nergens in Europa zo duur als in Groot-Brittannië. En worden dit jaar nog 2,5 procent duurder ook: meer dan de inflatie. Dat is onder andere de schuld van de NS, vinden zij.

In Groot-Brittannië is een aantal spoorlijnen in handen van Abellio, een dochteronderneming van de NS. “Wat er in Engeland beweerd wordt vandaag, is dat die dochteronderneming de winsten die zij sleept uit het Britse treinverkeer, gebruikt om de [prijs van de] treinkaartjes in Nederland relatief laag te houden”, zegt correspondent Lia van Bekhoven. “Kortom, de Britse treinreiziger (…) subsidieert de Nederlandse. Daar zijn ze hier woedend over.”

De beschuldiging dat Britse reizigers helpen voorkomen dat Nederlandse reizigers meer moeten gaan betalen, wordt niet bevestigd door de NS-dochter.

Naast de prijzige treinkaartjes storen veel Britten zich ook aan het feit dat de Britse overheid de spoorwegen nog altijd zwaar subsidieert, ondanks de privatisering.

Relatief klein bedrag
Volgens Duco Hoogland, Tweede Kamerlid voor de PvdA, valt het wel mee wat Abellio in Groot-Brittannië doet. “Dan gaat het over een relatief klein bedrag; ik dacht enkele tientallen miljoenen. Dat klinkt als heel veel, maar dat is niet waar echt de kosten in zitten om in Engeland die treinen te laten rijden. Vaak is het zelfs zo dat die treinen gewoon in handen zijn van de overheid, ook het treinpersoneel. Daar zitten de echte kosten in. En daar zit volgens mij meer hun probleem dan in Abellio, dat vrij effectief opereert in Engeland. Je kunt er wel vraagtekens bij zetten of het wenselijk is dat het openbaar vervoer een markt is.”

Liberalisering
Daarom, zegt Hoogland, is de Britse politiek de grote schuldige. “In Engeland is het zo dat ze behoorlijk wat liberalisering hebben doorgezet. Op een gegeven moment kon je aandelen kopen in het Engelse spoor. Er werd niet meer geïnvesteerd, er werd alleen maar eigenlijk geld uit geknepen. Daar betalen de Britten nu de rekening voor. En uiteindelijk is het zo dat de politiek ook voor een groot deel de prijsstijgingen bepaalt. Er zitten wat marges in, maar details daargelaten is het echt de politiek die dat bepaalt.”

Hoogland wijst er verder op dat ook in Nederland spoorbedrijven uit andere landen actief zijn. “Dan is het niet heel gek dat de NS ook meedoet met buitenlandse concessies, mits dat met beperkte risico’s is.”

Groot-Brittannië NSTrafficTrein
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image
BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play