Eurotunnel: extra maatregelen tegen verstekelingen in vrachtwagens
De Eurotunnel neemt extra veiligheidsmaatregelen om migranten uit vrachtwagens te weren. Reden is dat zij steeds vaker in vrachtwagens klimmen om via Calais naar Engeland te reizen. De beheerder van de onderzeese tunnel roept transportbedrijven in een brief op om zelf beter op te letten.
Arthur van Dijk, voorzitter van branchevereniging Transport en Logistiek Nederland, herkent het beeld dat de situatie rondom Calais steeds nijpender wordt, zegt hij op BNR. “Helaas. Het speelt natuurlijk al een tijdje. Niet zo lang geleden was volop in het nieuws dat men met de boot probeerde mee te gaan en dat de schade voor transportbedrijven erg groot kan zijn als blijkt dat ladingen beschadigd worden. Maar ook de boetes als in Engeland blijkt dat je een verstekeling aan boord hebt.”
Controles
Volgens Eurotunnel moeten bedrijven zelf ook beter opletten. Van Dijk begrijpt dat wel: "Dat is zeker een punt. We proberen onze leden heel veel voor te lichten. Er is ook een soort van code of practice, zoals ze dat noemen, een soort checklist. Bij iedere stop die een chauffeur maakt moet z’n auto gecontroleerd worden, of alles nog dichtzit en of er nergens nog iemand op, in of aan hangt."
Van Dijk gaat verder: "En er zijn ook pre checks waarbij onder andere met CO2-metingen gekeken kan worden of er iemand in de auto zit. Desalniettemin is het probleem enorm groot. Vooral nu ook bij de Eurotunnel, waarbij je ziet dat ze 150 extra pre check-plekken gemaakt. Het probleem zit ‘m nu met name in de aanrijdroutes naar de haven en de Eurotunnel. Vooral de verstekelingen houden zich daar op en zodra je in een file komt te staan, moet je als chauffeur maar hopen dat er niemand in je auto klimt. Anders ben je natuurlijk mooi de sigaar.”