Mobiliteit6 mei '15 11:10

Connexxion komt met eigen straattaxi's à la Uber

Auteur: Pieter van den Akker

Connexxion gaat nog dit jaar met eigen straattaxi's rondrijden in Amsterdam. Dat kondigt Connexxion-CEO Bart Schmeink aan op BNR. Wat voor taxi's het precies worden, wil hij nog niet zeggen, maar wel is duidelijk dat de vervoermaatschappij is geïnspireerd door initiatieven als Uber.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het worden in ieder geval geen reguliere taxi's 'waarbij je als taxi bij een paal gaat staan wachten totdat er iemand komt', vertelt Schmeink in gesprek met BNR's Paul van Liempt. Wat we wel kunnen verwachten? "Wij komen in het derde kwartaal van dit jaar met een alternatief product in Amsterdam", wil hij slechts kwijt.

Innovatie mogelijk maken
De bedoeling is dat het project, waarvan de naam nog onbekend is, daarna landelijk wordt uitgerold, zegt Schmeink. Hij reageert op het nieuws van vandaag dat staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) de regels voor de taxibranche wil versoepelen. Volgens Mansveld hoeft het bonnetje in de toekomst niet meer te worden uitgeprint. De chauffeur hoeft ook geen papieren taxivergunning en tariefkaart bij zich te hebben.

De nieuwe regels lijken in het voordeel van Uberpop. Maar Mansveld bestrijdt dat ze tegemoet komt aan de verboden taxidienst. "Ik kijk naar de behoeften die leven in de taxiwereld om innovatie mogelijk te maken. Je moet constateren dat er reuring is ontstaan in de taxiwereld, veroorzaakt door Uber en ook door anderen. Ik vind het belangrijk dat die reuring er is en tot beweging leidt. Dan moet je als overheid schakelen, maar dat gaan we netjes doen. Want er zijn wetten en regels die gelden voor de hele markt."

Positief verrast
Schmeink is ‘superpositief’ over de veranderingen die Mansveld wil doorvoeren.
 



“Het ov en de taxiwereld zoals-ie nu bestaat, gaan de komende jaren vol op de schop", verwacht de Connexxion-CEO. "Uber laat ons dat zien. Ik denk dat het veel vraagafhankelijker, vraaggerichter wordt en dat mensen met apps veel makkelijker hun eigen mobiliteit kunnen managen. Het traditionele taxiproduct dat we nu hebben, of het traditionele ov, zal de komende jaren dus verdwijnen.”

Contractvervoer
Connexxion is nu al een van de grootste spelers op de Nederlandse taximarkt, maar reguliere straattaxi's heeft de maatschappij nog niet rondrijden. Connexxion houdt zich nu uitsluitend bezig met taxi's met contractvervoer (‘leerlingen met een rugzakje naar speciale scholen brengen, AWBZ- en WMO-vervoer: dat soort contracten’). Het is nu tijd om 'andere combinaties te maken en andere producten in de markt te zetten', vindt Schmeink.

Dat UberPOP illegaal blijft, vindt hij niet meer dan logisch. "Mensen maken omzet met hun auto, geven dat niet op, hebben geen vaste lasten, geen boordcomputer bijvoorbeeld: dat geeft oneerlijke concurrentie. Maar Uber vind ik een geweldige ontwikkeling.”

Gerelateerde artikelen