BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Goederenvervoer op het spoor zal duurder worden - maar is dat zo erg?

  • BNR Webredactie
vrijdag 28 maart 2014, 10:55
Expert Bert van Wee: "De tariefverhoging lijkt logisch."

De gebruiksvergoeding van het spoor zal met dertig procent omhoog gaan. Goederenvervoerders vrezen nu dat buitenlandse bedrijven hun goederen niet meer door Nederland laten transporteren. Maar Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, maakt zich weinig zorgen over de maatregel.

Goederenvervoerders zijn boos op ProRail en hebben onderhandelingen met de railnetbeheerder afgebroken. ProRail wil de gebruiksvergoeding van het spoor voor volgend jaar met dertig procent verhogen. Maar daar zijn de goederenvervoerders het absoluut niet mee eens. Door de verhoging dreigt internationaal vrachtvervoer straks niet meer over het Nederlandse spoor te gaan.

Volgens Ad Toet, voorzitter van Koninklijk Nederlands Vervoer, staat de verhoging haaks op de ambitie van het kabinet en zal de concurrentiepositie van Nederland ernstig verzwakken. Tegen BNR zegt Toet: “Het niveau van de  gebruiksvergoeding ligt nu op hetzelfde niveau als in onze grote buurlanden, bij voorbeeld Duitsland. Als je daar eens op hetzelfde niveau zit dan moet je ophouden met verdere verhogingen. Wij hadden in de afgelopen zes jaar 300 tot 400 procent verhoging gehad omdat we van een erg laag niveau afkwam. Maar daar moeten we nu niet verder gaan.”

"Anders gaat het ten laste van de belastingbetalers"
Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft en begrijpt wel dat de goederenvervoerders ontevreden zijn. Maar de tariefverhoging lijkt logisch, zegt van Wee: “De EU zegt sowieso dat spoorbeheerders de extra kosten van de treinen met internationaal vervoer op de routes in rekening moeten brengen, bijvoorbeeld de kosten van de stroom die zij verbruiken.” Anders komt dat volgens van Wee ten laste van de Nederlandse belastingbetalers. “En de lachende derde, dat zijn de Duitse bedrijven die dan heel goedkoop de goederen in Duitsland krijgen.”

Van Wee denkt niet dat Nederland zich met de hogere gebruiksvergoeding van het spoor uit de markt prijst. Voor het binnenlandse vervoer is de concurrentie “heel beperkt”. En voor het transport naar het Duitse Ruhrgebied zou het volgens van Wee niet zo erg zijn als 'een stukje marktaandeel' naar Noord-Duitse havens of aan Antwerpen gaat, omdat de vervoerbedrijven toch al niet zo veel aan de transport met de trein verdienen.

EconomiegoederenProRailspoorVervoer
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Economische schade retail is disproportioneel'

Het miljardairs-tijdperk

Terrassen nog tot zeker 8 maart dicht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Grootschalig met geld smijten

Het miljardairs-tijdperk

Alexander Collot d’Escury (Bruynzeel Storage Systems) over de opslag van kunst

De nieuwe avonturen van Bram Schot

We moeten allemaal op dansles

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play