BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Wat is een podcast? Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR In Bedrijf Bij nader inzien BNR Perestrojkast BNR Show Business Buiten Brussel China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog De Wereld In 2019 Double Dutch Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Helder! Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Questcast Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag The Donald Show Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Prijzencast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Een goedkope APK, hele dure reparaties

  • Fleur de Bruijn
dinsdag 7 mei 2013, 6:14 Update: dinsdag 7 mei 2013, 7:37
“Je moet altijd het APK-rapport vragen."

Harde cijfers zijn er niet om de stelling te onderbouwen, maar volgens onafhankelijke APK-keurmeesters worden er steeds vaker onnodige reparaties uitgevoerd met als excuus dat het nodig is voor een geslaagde APK-keuring.

Een auto APK laten keuren hoeft niet veel te kosten, maar vaak wordt de autobezitter vervolgens geconfronteerd met allerlei reparaties die flink in de papieren lopen. Dat is niet toevallig, denkt Bart Wanders van Wanders Onafhankelijke Autokeuringen.

Hij ziet dagelijks mensen die hem om een second opinion vragen en in ongeveer driekwart van de gevallen constateert Wanders dat de auto helemaal niet afgekeurd had hoeven te worden en een reparatie dus niet per se nodig is. “Er wordt van alles vervangen wat eigenlijk best nog even mee kan: banden, kogels, eigenlijk het hele scala.”

RDW weet van niets
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die toezicht houdt op de APK-keuringen, herkent het verhaal de onafhankelijke keurders niet. Woordvoerder Sjoerd Weiland: “Jaarlijks worden er ongeveer 6,5 miljoen APK-keuringen uitgevoerd. Steekproefsgewijs controleert de RDW of die keuringen goed zijn uitgevoerd, dat zijn jaarlijks meer dan 200.000 controles, en daar blijkt al jaren uit dat het heel goed gaat.”

ANWB voelt mee
Maar het is in veel gevallen lastig om achteraf, door middel van een steekproef, vast te stellen of de uitgevoerde reparatie noodzakelijk was. Marcel Struik van de ANWB heeft geen recente cijfers, maar hij kijkt ook niet op van het verhaal van Wanders. “Een aantal jaren geleden hebben wij onderzoek gedaan naar onderhoudsbeurten - dat was niet specifiek gericht op APK-keuringen – maar daar bleek wel uit dat soms onnodige reparaties worden uitgevoerd.”

Zelf kun je ook iets doen
Het is dus onduidelijk of het op grote schaal plaatsvindt, maar voorkomen is beter dan genezen: je kunt zelf alvast wat aan doen om de rekening van de garage niet onnodig op te laten lopen. Veel dingen kun je zelf eenvoudig op orde brengen, zoals ruitenvloeistof. “En dat geldt ook voor wisserbladen. Die mogen geen strepen achterlaten en het rubber mag niet geschuurd zijn, dat kun je makkelijk zelf controleren. Verder kun je vragen of ze onderdelen die ze vervangen willen bewaren, dan kunnen ze laten zien dat het inderdaad niet goed was", zegt Wanders.

Ook de RDW heeft nog een goede tip: “Je moet altijd het APK-rapport vragen. Je moet niet accepteren dat ze het afdoen met een telefoontje.”

APKautomobilistRDWTraffic
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Strijders | Kees de Kort

Opinie | Gaan we weer normaal doen?

Topgast | Marcel Levi, University College London Hospitals (UCLH)

Opinie | Let's go, Joe

第四十八集 Zit de Chinese overheid achter Jack Ma aan?

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play