Mobiliteit7 mei '13 06:14Aangepast op 7 mei '13 07:37

Een goedkope APK, hele dure reparaties

Auteur: Fleur de Bruijn

Harde cijfers zijn er niet om de stelling te onderbouwen, maar volgens onafhankelijke APK-keurmeesters worden er steeds vaker onnodige reparaties uitgevoerd met als excuus dat het nodig is voor een geslaagde APK-keuring.

Een auto APK laten keuren hoeft niet veel te kosten, maar vaak wordt de autobezitter vervolgens geconfronteerd met allerlei reparaties die flink in de papieren lopen. Dat is niet toevallig, denkt Bart Wanders van Wanders Onafhankelijke Autokeuringen.

Hij ziet dagelijks mensen die hem om een second opinion vragen en in ongeveer driekwart van de gevallen constateert Wanders dat de auto helemaal niet afgekeurd had hoeven te worden en een reparatie dus niet per se nodig is. “Er wordt van alles vervangen wat eigenlijk best nog even mee kan: banden, kogels, eigenlijk het hele scala.”

RDW weet van niets
De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), die toezicht houdt op de APK-keuringen, herkent het verhaal de onafhankelijke keurders niet. Woordvoerder Sjoerd Weiland: “Jaarlijks worden er ongeveer 6,5 miljoen APK-keuringen uitgevoerd. Steekproefsgewijs controleert de RDW of die keuringen goed zijn uitgevoerd, dat zijn jaarlijks meer dan 200.000 controles, en daar blijkt al jaren uit dat het heel goed gaat.”

ANWB voelt mee
Maar het is in veel gevallen lastig om achteraf, door middel van een steekproef, vast te stellen of de uitgevoerde reparatie noodzakelijk was. Marcel Struik van de ANWB heeft geen recente cijfers, maar hij kijkt ook niet op van het verhaal van Wanders. “Een aantal jaren geleden hebben wij onderzoek gedaan naar onderhoudsbeurten - dat was niet specifiek gericht op APK-keuringen – maar daar bleek wel uit dat soms onnodige reparaties worden uitgevoerd.”

Zelf kun je ook iets doen
Het is dus onduidelijk of het op grote schaal plaatsvindt, maar voorkomen is beter dan genezen: je kunt zelf alvast wat aan doen om de rekening van de garage niet onnodig op te laten lopen. Veel dingen kun je zelf eenvoudig op orde brengen, zoals ruitenvloeistof. “En dat geldt ook voor wisserbladen. Die mogen geen strepen achterlaten en het rubber mag niet geschuurd zijn, dat kun je makkelijk zelf controleren. Verder kun je vragen of ze onderdelen die ze vervangen willen bewaren, dan kunnen ze laten zien dat het inderdaad niet goed was", zegt Wanders.

Ook de RDW heeft nog een goede tip: “Je moet altijd het APK-rapport vragen. Je moet niet accepteren dat ze het afdoen met een telefoontje.”


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen