Mobiliteit6 jan '15 10:11Aangepast op 6 jan '15 11:39

Wethouders in de Randstad openen aanval op automobilist

Auteur: BNR Webredactie

De luchtkwaliteit moet verbeteren door het invoeren van meer trajectcontroles en het duurder maken van parkeren. In een brief aan staatssecretaris Mansveld van Milieu vragen de wethouders van de vier grote steden vandaag om verregaande maatregelen. 

Foto: ANP
Foto: ANP

"Het is vooral een aanval op de gezondheidseffecten van luchtkwaliteit", wil de Amsterdamse milieuwethouder Choho op BNR kwijt. "Namens de G4 hebben we bij de staatssecretaris aangegeven dat dat niet alleen een verantwoordelijkheid van de steden is, maar ook van het Rijk."
 

De trajectcontrole is op vele gebieden een effectieve maatregel. Choho: "Het gaat hier om verkeersveiligheid, het nakomen van de regels en het is ook effectief voor de luchtkwaliteit. Die stopt niet bij de grenzen van een stad. De lucht zweeft boven Nederland. De achtergrondconcentratie, zoals dat heet, heeft effect op luchtkwaliteit in steden."

'Makkelijk om naar het Rijk te wijzen'
Duco Hoogland, Tweede Kamerlid van de PvdA, twijfelt of de brief van de wethouders een logische brief is. "Eens in de zoveel tijd sturen die grote steden zo'n brief. Als dingen niet helemaal lekker gaan in de eigen stad, dan moet het Rijk het regelen."
 

"Er zijn ook al afspraken over gemaakt, eigenlijk is het niet nieuw wat de Amsterdamse wethouder zegt. Dat de doelstellingen niet gehaald gaan worden, was een aantal jaar geleden ook al bekend."

Impopulaire maatregel
De vraag is nu, zegt Hoogland, 'wat ze zelf gaan doen'. "Er kunnen al heel veel dingen. Bijvoorbeeld het invoeren van milieuzones in de stad, het weren van auto's uit de stad. Dat zijn dingen die natuurlijk niet zo populair zijn. Dan vind ik het ook wat makkelijk om alleen naar het Rijk te kijken en te zeggen: doe maar weer een trajectcontrole. Dat betekent dat er veel mensen een boete zullen gaan krijgen. Dat is niet goed voor het draagvlak van de doelstellingen die je hebt met het programma om de luchtkwaliteit te verbeteren. Alleen de automobilist aanpakken heeft niet zoveel zin."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen