BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

Elke dag wordt een NS-medewerker in z'n gezicht geslagen

  • Pieter van den Akker
dinsdag 16 december 2014, 10:14

Duwen, slaan, spugen en schelden: volgens conducteurs en machinisten is het aan de orde van de dag. Uit een enquête van de spoorvakbond VVMC blijkt dat 64 procent van het treinpersoneel dit jaar te maken kreeg met fysiek geweld.

Het spoorpersoneel krjigt dagelijks met geweld te maken, zeggen conducteurs en machinisten. 

Agressie tegen treinconducteurs: het is zo'n verhaal dat vaker terugkomt. Wordt het erger?
Wim Eilert, vakbondsbestuurder van de VVMC: “Er is in ieder geval geen daling te zien. Helaas niet. En we merken dat het niet alleen toeneemt maar ook de intensiteit van geweld dat wordt gebruikt ook erger aan het worden is.”

De NS zegt er al alles aan te doen om het personeel te beschermen tegen geweld.
“NS doet ook wel van alles. Dat wil ik niet ontkennen. Alleen denk ik dat we nu op het punt zijn dat er wat extra aandacht voor moet komen. Afgelopen zomer hebben ze een prima campagne gevoerd. Daar waren we het ook zeer mee eens, maar we zien niet dat het vruchten afwerpt.”

Wat moet er dan gebeuren tegen die agressie?
”Een groot deel van de agressie komt van zwartrijders. Er zijn een paar dingen heel belangrijk. Bijvoorbeeld dat je zo snel mogelijk de poortjes gaat sluiten die nu op de stations staan. Dat is 1. Ten tweede zouden we graag meer mensen van Veiligheid & Service, de eigen veiligheidsorganisatie van de NS, mee op de trein willen. We zien toch vaak dat de conducteur hier als eerste mee te maken krijgt. Anders zouden we toch voor willen pleiten om meer conducteurs zelf op de trein te krijgen. Er zit er nu vaak eentje op en als ze met z’n tweeën zijn, zijn ze toch wat meer mans.”

De NS wil zelf toch ook gesloten toegangspoortjes, niet waar?
“Ja, daarover zijn we het roerend met elkaar eens. Daar ben ik ook blij om. Helaas zijn ze natuurlijk lang niet overal gesloten. Wat ons betreft gaan die dingen vandaag nog dicht.”

Gaat u met deze enquête in de hand opnieuw onderhandelen over beveiliging bij de NS?
“We komen natuurlijk weer in gesprek. We hebben aanstaande vrijdag ook overleg over Veiligheid en Service en over de sociale veiligheid. Maar ik zou ook graag met de politiek in gesprek willen. We hebben een jaartje geleden met Opstelten gesproken. Die zou kijken naar het openstellen van politieposten op de grote stations."
 

geweldspoorTraffictreinenVeiligheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Hoe de brandweer traint voor noodsituaties

Burgemeesters blij dat stappen gezet worden richting versoepelingen

Hoe onderscheid je een aardbeving van een naschok?

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Japan, ons voorland

Clubhouse, TikTok, Pinterest: moet je overal aan mee doen?

Zorg voor voldoende stress

Zo wil e-bikemaker VanMoof nóg harder groeien

Zo financier je je bedrijfspand

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play