BNR logo
  • Nieuws
  • Radio
    • Programmagids
    • AEX Factor
    • Baanbrekende Businessmodellen
    • Beleggerspanel
    • Beter
    • BNR Auto-Update
    • BNR Europa
    • BNR Mobility
    • BNR Sport
    • BNR's Big Five
    • Boardroompanel
    • Boekestijn en De Wijk
    • BREEKT
    • Column Ben van der Burg
    • Column Bernard Hammelburg
    • Column Jaap Jansen
    • Column Marianne Zwagerman
    • Column Paul Laseur
    • Crypto Update
    • Cryptocast
    • De Nationale Autoshow
    • De Nieuwe Wereld
    • De Ochtendspits
    • De Top van Nederland
    • De Wereld
    • Digitaal
    • Duurzaam
    • Economenpanel
    • Eyeopeners
    • Kees de Kort
    • Koplopers
    • Lobbypanel
    • Ondernemerspanel
    • Postma in Amerika
    • Spitsbrekers
    • Tech Update
    • The Daily Move
    • The Friday Move
    • Toon van de Week
    • Vastgoed Gezocht
    • Wereldveroveraars
    • Werkverkenners
    • Wetenschap Vandaag
    • Zakendoen
  • Gemist
    • Alle podcasts
    • All in the Game
    • Amerika Podcast
    • BNR Perestrojkast
    • China Podcast
    • Column Corné van Zeijl
    • Crypto Cowboys
    • Cryptocast
    • De Ben Tiggelaar Podcast
    • Dé Klantenpodcast
    • De Legende van Satoshi Nakamoto
    • De Nieuwsdag
    • De Ondernemerskamer
    • De Technoloog
    • Een Jaar Burgemeester
    • Europa Update
    • Factcheck Europa
    • Het Bromvliegeffect
    • Het Nieuwe Geld
    • Honger
    • IJzige Tongen
    • Italië Podcast
    • Ochtendnieuws
    • Petrolheads
    • Podcast Top 40
    • De Strateeg
    • Space Cowboys
    • Spitsbrekers
    • The Road to Zandvoort
    • Ukrayina
    • Voeding van morgen
    • Vraag het Gommers
    • Werkprofessor
    • Zakendoen De Veranderaars
  • Partners
Mobiliteit

Elke dag wordt een NS-medewerker in z'n gezicht geslagen

  • Pieter van den Akker
dinsdag 16 december 2014, 10:14

Duwen, slaan, spugen en schelden: volgens conducteurs en machinisten is het aan de orde van de dag. Uit een enquête van de spoorvakbond VVMC blijkt dat 64 procent van het treinpersoneel dit jaar te maken kreeg met fysiek geweld.

Het spoorpersoneel krjigt dagelijks met geweld te maken, zeggen conducteurs en machinisten. 

Agressie tegen treinconducteurs: het is zo'n verhaal dat vaker terugkomt. Wordt het erger?
Wim Eilert, vakbondsbestuurder van de VVMC: “Er is in ieder geval geen daling te zien. Helaas niet. En we merken dat het niet alleen toeneemt maar ook de intensiteit van geweld dat wordt gebruikt ook erger aan het worden is.”

De NS zegt er al alles aan te doen om het personeel te beschermen tegen geweld.
“NS doet ook wel van alles. Dat wil ik niet ontkennen. Alleen denk ik dat we nu op het punt zijn dat er wat extra aandacht voor moet komen. Afgelopen zomer hebben ze een prima campagne gevoerd. Daar waren we het ook zeer mee eens, maar we zien niet dat het vruchten afwerpt.”

Wat moet er dan gebeuren tegen die agressie?
”Een groot deel van de agressie komt van zwartrijders. Er zijn een paar dingen heel belangrijk. Bijvoorbeeld dat je zo snel mogelijk de poortjes gaat sluiten die nu op de stations staan. Dat is 1. Ten tweede zouden we graag meer mensen van Veiligheid & Service, de eigen veiligheidsorganisatie van de NS, mee op de trein willen. We zien toch vaak dat de conducteur hier als eerste mee te maken krijgt. Anders zouden we toch voor willen pleiten om meer conducteurs zelf op de trein te krijgen. Er zit er nu vaak eentje op en als ze met z’n tweeën zijn, zijn ze toch wat meer mans.”

De NS wil zelf toch ook gesloten toegangspoortjes, niet waar?
“Ja, daarover zijn we het roerend met elkaar eens. Daar ben ik ook blij om. Helaas zijn ze natuurlijk lang niet overal gesloten. Wat ons betreft gaan die dingen vandaag nog dicht.”

Gaat u met deze enquête in de hand opnieuw onderhandelen over beveiliging bij de NS?
“We komen natuurlijk weer in gesprek. We hebben aanstaande vrijdag ook overleg over Veiligheid en Service en over de sociale veiligheid. Maar ik zou ook graag met de politiek in gesprek willen. We hebben een jaartje geleden met Opstelten gesproken. Die zou kijken naar het openstellen van politieposten op de grote stations."
 

geweldspoorTraffictreinenVeiligheid
Deel dit artikel:

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Oekraïne-update donderdag, dag 92

'Europa staat er heus niet zo slecht voor'

Oerbos gevonden in zinkgat

Pulse Glazen Bol

Duurzame luchtvaart: eeuwige illusie of innovatiekans?

  • BNR Nieuwsradio

  • Contact
  • Frequenties
  • Files en flitsers
  • BNR Nieuwsbrief
  • Podcasts
  • RSS feed
  • Disclaimer
  • Zakelijke info

  • Dutch Podcast Awards
  • Adverteren
  • Podcast laten maken
  • Vacature plaatsen op BNR
  • Werken bij BNR
  • Stages
  • FD Mediagroep

  • Company.info
  • Energeia
  • ESB
  • FD
  • FD Mediagroep
  • Investment Officer
  • Listn
  • PensioenPro
  • Download de app

  • Privacy
  • Copyright
  • Cookies
  • Voorwaarden