TomTom heeft extra sensoren ingebouwd waarmee het systeem weet op welke rijstrook je rijdt. “Hij kon al zeggen: neem de linkerrijstrook. Nu kunnen we ook zien of je daar zit, en dan zeggen: ga links rijden want dat heeft voordelen voor je”, zegt Peter Krootjes van TomTom.
TomTom werkt samen met de Technische Universiteit Delft en het Goudse bedrijf Technolution. Door in de gaten te houden waar auto's op de weg remmen, kan het navigatiesysteem een andere baan toewijzen aan de bestuurder. Ook kan automobilisten worden verteld welke snelheid ze het beste kunnen aanhouden.
Op goed geluk
Daarmee
is het dus afgelopen met het ‘op goed geluk’ van rijbaan wisselen. Krootjes: “Nu zie je
misschien: er staan allemaal mensen stil op de rechterrijstrook, laat ik de
linker kiezen. Het navigatiesysteem kan nu ook aangeven: dit is inderdaad het
slimste, want mensen staan hier te wachten voor de afrit waar je zelf niet
naartoe wilt.”
Resultaten van de proef zijn nog niet bekend; het is dus ook nog niet bekend of het systeem voor meer automobilisten beschikbaar wordt.
Extra reistijd
TomTom maakte vandaag ook bekend dat automobilisten
in Nijmegen het langst onderweg zijn wanneer het druk is op de weg. Bij
opstoppingen duurt een reis gemiddeld 20,2 procent langer dan wanneer iemand
gewoon kan doorrijden. Wie normaal een uur nodig heeft voor een ritje, moet
daar bij drukte dus bijna een kwartier extra voor uittrekken.
De vertraging loopt op jaarbasis flink op. Als een ritje tussen huis en werk in de Waalstad een half uur duurt, zit een automobilist in een jaar tijd 57 uur langer in de auto dan normaal.
Andere knelpunten
Nijmegen heeft Groningen afgelost
als koploper van Nederland, maar het verschil is miniem. Beide steden staan
bovenaan omdat automobilisten vooral over lokale wegen naar hun bestemmingen
moeten rijden.
Groningen wil de files in de stad tegengaan door de zuidelijke ringweg en het Julianaplein aan te pakken. Nijmegen opent eind november een grote nieuwe brug over de Waal.
Den Haag staat in Nederland op de derde plaats. Rotterdam heeft de drukste avondspits van het land. Automobilisten moeten dan meer dan de helft optellen bij hun normale reistijd. Maar de ochtendspits in de Maasstad valt naar verhouding mee. Daarom staat Rotterdam gemiddeld op een vierde plaats, voor Amsterdam.
Het kan altijd erger
Wereldwijd is Moskou de drukste stad. In de Russische hoofdstad zijn
automobilisten in de avondspits 133 procent langer onderweg. Een ritje van
normaal een uur duurt dan 2 uur en 20 minuten. De ochtendspits gaat met 114
procent vertraging niet veel vlotter.
De vertraging kost een Moskoviet meer dan 5 hele dagen per jaar.