Mobiliteit10 feb '15 10:07

Limburgs busje komt zo, maar van welke vervoerder?

Auteur: BNR Webredactie

Wordt het Arriva, Abellio of Veolia? Limburg beslist vandaag met welke busvervoerder het de komende vijftien jaar in zee gaat.

Foto: ANP
Foto: ANP

Het is D-Day voor de drie bedrijven die het regionale vervoer in Limburg graag voor hun rekening willen nemen tot en met 2031. De provincie kiest vandaag tussen NS-dochter Abellio, Arriva en de huidige vervoerder Veolia. De concessie gaat om vooral om busvervoer, maar ook om twee spoorlijnen.

Grote aanbesteding
Dat maakt het een grote aanbesteding zegt Wijnand Veeneman, onderzoeker aan de TU Delft: “Dit is een flinke aanbesteding. Hij is bijzonder omdat het een hele provincie betreft, met ook het spoorvervoer er nog bij in één keer. Dat is een grote klap.”

Er zijn geluiden dat de strijd niet helemaal eerlijk gaat. Het bezwaar van Veolia is dat het bedrijf niet kan opboksen tegen die twee staatsbedrijven. “Ik weet niet of dat zo is", zegt Veeneman daarover. "Maar die staatsbedrijven hebben natuurlijk grote partijen achter zich: de NS en Deutsche Bahn.”




Elk voordeel heb z'n nadeel
Op de vraag of aanbesteden de beste manier is om zulke beslissingen te nemen, toont Veeneman zich een heuse Cruijff: “Elk voordeel heb z’n nadeel. Aanbestedingen heeft een aantal voordelen. De overheid kan nog het best bepalen wat je wil en dat voor een scherpe prijs kan krijgen. Maar het heeft ook zo z’n nadelen. Je moet wel zorgen dat de markt er is, dat er genoeg partijen zijn om mee te bieden. Je hebt altijd gedoe op dit soort momenten bij de overdracht van de een naar de ander. Dat levert dan weer ‘gedoetjes’ op die je weer moet oplossen.”

Gerelateerde artikelen