Mobiliteit14 jan '15 07:48Aangepast op 14 jan '15 08:51

Klachten over ov-chipkaart explosief gegroeid

Auteur: Pieter van den Akker

Het aantal klachten over de OV-chipkaart is het afgelopen jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van het OV loket, de ombudsman voor het openbaar vervoer. Die enorme toename van klachten komt vooral omdat mensen de aanschaf van de kaart te duur vinden, zegt Dorathé Hoentjen, hoofd van het OV Loket.

Nu niemand meer om de OV-chipkaart heen kan verdubbelt het aantal klachten, vertelt Dorathé Hoentjen, hoofd van het OV loket op BNR.

Geen vrije keuze
“Zo’n ov-chipkaart kost 7,50 euro. Het vervangen kost ook 7,50 euro. Je moet saldo overzetten, dat kost ook 2,50 euro. Reizigers hadden defecte kaarten en dan blijkt het 11 euro te kosten om die te vervangen. Ook als je ‘m verloren bent. Daar heeft de klachtenstijging vooral mee te maken."
 

Ze kijkt terug op het afgelopen jaar: “2014 is het drukste jaar ooit geweest voor OV loket. Dat heeft echt allemaal te maken met het verplicht invoeren van die ov-chipkaart. We hebben meer dan duizend klachten meer gekregen dan het jaar ervoor.”

Minder flexibel en duurder
Naast de kosten van de kaarten zijn er nog andere zaken waarover wordt geklaagd, zegt Hoentjen. “Allerlei abonnementen zijn veranderd. Ze zijn ‘verchipt’. Reizigers vinden het veel meer gedoe, hebben het idee dat ze veel minder flexibel zijn en klagen dat ze veel duurder uit zijn.”

VVD: 11 euro is onzinnig
VVD-Kamerlid Betty De Boer vindt het onzinnig dat de ov-kaart überhaupt geld moet kosten: "Het is inderdaad idioot veel om voor een nieuwe ov-chipkaart 11 euro te vragen."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen