'Schade binnenvaart loopt snel op door congestie Rotterdamse haven'
Er moet snel iets gebeuren om de schade van de congestie van de Rotterdamse haven te beperken voor het achterland. Dat zegt Maira van Helvoirt van de brancheorganisatie voor de containerbinnenvaart tegen BNR. Ze schreef al een brandbrief. "En we hebben morgen een overleg met de minister."
De
Haven van Rotterdam raakt verstopt. De steeds sneller groeiende aanvoer kan
niet op tijd worden verwerkt en daar hebben vooral de binnenvaartschippers
last van. Zij zitten achterin de logistieke keten en moeten het langst
wachten. Reden voor Van Helvoirt om bij minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur aan te dringen om op korte termijn de stakeholders bij elkaar te brengen, om ervoor te zorgen dat de schade in het achterland geminimaliseerd wordt.
De nieuwe terminals op de Tweede Maasvlakte zitten nog in de opstartfase, terwijl het volume groeit, legt Van Helvoirt uit. "En wat het verergert is dat die zeeschepen regelmatig uit schedule zijn, waardoor de planning in het honderd loopt. Wij als containerbinnenvaart hebben daar de meeste last van, maar we proberen een zo goed mogelijk serviceniveau te handhaven door extra scheepsruimte en vrachtwagens in te huren, extra gasolie te verstoken om tijd goed te maken."
Maar dat kost geld: de schade van de sector wordt op dit moment geschat op 70.000 euro per dag. "En daarom voelt een aantal operators zich genoodzaakt om een congestietoeslag in rekening te brengen bij de opdrachtgevers. Ik kan me voorstellen dat die opdrachtgevers - verladers en voor een klein deel de rederijen - hier niet blij mee zijn, omdat ze nog steeds moeten betalen voor een slecht product. Maar niemand is echt schuldig, en daarom willen wij graag met alle partijen in overleg."