
Tot voor kort was een technisch mankement geen geldige reden om een vergoeding te claimen. Eerder deze maand kwam het Europese Hof van Justitie daar op terug. In eerste instantie steunde het ILT maatschappijen die in dergelijke gevallen geen schadevergoeding uitkeren, maar laat die steun nu varen.
Dat betekent dat maatschappijen tegen flinke claims aan kunnen kijken. Ook met terugwerkende kracht. Hoeveel hen dat mogelijk gaat kosten, is moeilijk te bezien, zegt Frank Allard, voorzitter van de Vereniging van Luchtvaartmaatschappijen Nederland (BARIN).
De resolutie die dit betreft was van oorsprong bedoeld om onterechte instapweigeringen en annuleringen van vluchten om commerciële redenen tegen te gaan. Dat was terecht, zegt Allard. "Daarom waren die boetes ook zo hoog. Maar nu het wordt doorgetrokken naar dit soort disproportionele zaken dan is de consument niet meer beschermd."
Kind van de rekening
Zo positief is dat niet voor consumenten, stelt de voorzitter. "Zij worden juist het kind van de rekening, want hierdoor zullen de prijzen omhoog gaan." Allard noemt het besluit van het Hof 'irreëel', maar vooral ook 'niet fair'.
"Stel. Een vliegtuig waar alles aan is gedaan wat betreft de technische verzorging, vertrekt van de pier en er brand een rood lampje. Dan is de instructie is dat je terug moet naar de gate om dat te checken. Vervolgens wordt er niets gevonden, wordt het vliegtuig weer afgeduwd, maar ben je inmiddels wel 3,5 uur verder. Dan is het niet fair om te zeggen, 'dat is het ondernemersrisico'."
Wat volgens de voorzitter wel fair is? "Proportionaliteit. Daarvoor hebben wij voorstellen neergelegd bij de Europese Commissie. Die is die nu aan het verwerken in een revisienota. Ergens deze maanden komt die voor en moet daar een besluit over worden genomen."