Bij brand wil je echt niet in de Coentunnel blijven
Autorijders moeten nog even geduld hebben: in juni gaat de tweede Coentunnel open en is het einde in zicht van de dagelijkse files op de A10 West. Verslaggever Laurens Boven was bij een van de veiligheidstesten in de tunnel.
52 hi-tech systemen moeten zorgen voor veilig verkeer en indien nodig een snelle evacuatie. In de tunnelbuis was het door de harde wind en de luide omroepinstallatie erg onprettig om te verblijven, merkte Boven. Volgens Jan Rienstra van Rijkswaterstaat is dat ook precies de bedoeling. ''Mensen zijn geneigd bij hun auto te blijven wachten op de brandweer. En dat is nu precies wat ze niet moeten doen. Je bent in de vluchtgang het allerveiligst.''
Ventilatoren
In de tunnelbuis helpen grote ventilatoren de rook uit de buis te krijgen. Pijlen in de vluchtgang wijzen naar de dichtstbijzijnde uitgang. ''En als je hier deze deur door gaat, sta je weer buiten'', zegt Rienstra.
Als de tunnel dit voorjaar opgeleverd wordt, moet de A10 West 4 dagen dicht om de nieuwe tunnel aan te sluiten op de oude snelweg. Daarna gaat de oude tunnel een jaar dicht voor renovatie. Pas in 2014 is de verdubbeling van het aantal rijstroken van 4 naar 8 helemaal voltooid.