Mobiliteit18 mrt '14 08:20

D66 wil meer duidelijkheid over Fyra-deal

Auteur: BNR Webredactie

D66 wil een debat in de Tweede Kamer over de deal tussen de NS en de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda. Gisteravond werd bekend dat de Fyra-treintoestellen terug gaan naar Italië. De NS krijgt daarvoor in eerste instantie 125 miljoen euro terug.

Voor D66 ligt de vraag op tafel wat precies de inhoud is van de afspraken, vertelt Kamerlid Stientje van Veldhoven. "We zien best de voordelen van het vermijden van eindeloos juridisch getouwtrek, maar ik wil ook weten wat de andere kant van de medaille is: blijven er risico's over voor de Nederlandse staat, hoeveel heeft het ons gekost en wat betekent het voor het financiëke plaatje?" Genoeg vragen om nog te stellen aan de staatssecretaris en de minister van Financiën, als het aan Van Veldhoven ligt.

De deal is wat Rob Goverde, universitair hoofddocent treinverkeer aan de TU Delft, betreft zeer welkom. "Op een gegeven moment is het tot hier en niet verder en moet er een knoop worden doorgehakt. Met deze deal heeft de NS 88 miljoen euro verlies genomen. De treinen hadden vijf jaar geleden al moeten rijden, en de NS heeft daar al die jaren niet de inkomsten van gekregen, dat is eigenlijk de grootste inkomstenderving. Op een gegeven moment moet je toch verder met de vraag hoe je alsnog vervoer wilt bieden op die lijn."

Doorverkopen
Dat AnsaldoBreda de treinen nu aan andere klanten kan verkopen is volgens Goverde een doekje voor het bloeden. De NS zou maximaal 21 miljoen euro kunnen verdienen aan de doorverkoop. "Voor AnsaldoBreda is het goed dat de NS zegt dat het prima treinen zijn. Ik denk dat die treinen niet in Nederland worden verkocht, dus het gaat er meer om wat er in het buitenland aan blijft hangen."

Met de plannen die er nu liggen duurt het nog acht jaar voordat er weer een trein met 200 kilometer per uur gaat rijden. En dat is een hele tijd, meent Goverde. "Op de iets kortere termijn zal er ongeveer 160 kilometer per uur worden gereden." En de NS? die richt zich de komende tijd vooral op intercity's. "Daar zijn ze goed in."

Gerelateerde artikelen