BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Space Cowboys Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

D66 wil meer duidelijkheid over Fyra-deal

  • BNR Webredactie
dinsdag 18 maart 2014, 8:20
D66 wil meer duidelijkheid over Fyra-deal

D66 wil een debat in de Tweede Kamer over de deal tussen de NS en de fabrikant van de Fyra, AnsaldoBreda. Gisteravond werd bekend dat de Fyra-treintoestellen terug gaan naar Italië. De NS krijgt daarvoor in eerste instantie 125 miljoen euro terug.

Voor D66 ligt de vraag op tafel wat precies de inhoud is van de afspraken, vertelt Kamerlid Stientje van Veldhoven. "We zien best de voordelen van het vermijden van eindeloos juridisch getouwtrek, maar ik wil ook weten wat de andere kant van de medaille is: blijven er risico's over voor de Nederlandse staat, hoeveel heeft het ons gekost en wat betekent het voor het financiëke plaatje?" Genoeg vragen om nog te stellen aan de staatssecretaris en de minister van Financiën, als het aan Van Veldhoven ligt.

De deal is wat Rob Goverde, universitair hoofddocent treinverkeer aan de TU Delft, betreft zeer welkom. "Op een gegeven moment is het tot hier en niet verder en moet er een knoop worden doorgehakt. Met deze deal heeft de NS 88 miljoen euro verlies genomen. De treinen hadden vijf jaar geleden al moeten rijden, en de NS heeft daar al die jaren niet de inkomsten van gekregen, dat is eigenlijk de grootste inkomstenderving. Op een gegeven moment moet je toch verder met de vraag hoe je alsnog vervoer wilt bieden op die lijn."

Doorverkopen
Dat AnsaldoBreda de treinen nu aan andere klanten kan verkopen is volgens Goverde een doekje voor het bloeden. De NS zou maximaal 21 miljoen euro kunnen verdienen aan de doorverkoop. "Voor AnsaldoBreda is het goed dat de NS zegt dat het prima treinen zijn. Ik denk dat die treinen niet in Nederland worden verkocht, dus het gaat er meer om wat er in het buitenland aan blijft hangen."

Met de plannen die er nu liggen duurt het nog acht jaar voordat er weer een trein met 200 kilometer per uur gaat rijden. En dat is een hele tijd, meent Goverde. "Op de iets kortere termijn zal er ongeveer 160 kilometer per uur worden gereden." En de NS? die richt zich de komende tijd vooral op intercity's. "Daar zijn ze goed in."

AnsaldoBredaD66dealFyra NSTraffic
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Moet de cyberaanval onze cyberverdediging worden?

NS-topvrouw: in 2024/25 weer op oude niveau

NS lijdt jaarverlies van 2,6 miljard euro door corona, tot 2025 rode cijfers verwacht

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Open debat, open mind

Opinie | Valse start voor Europese economie

Extra podcast | 'Nu al van het gas af? Dan moet je beloond worden.'

Beleggerspanel over de oplopende rente op staatsleningen

Topgast | Agnes Kant, directeur bijwerkingencentrum Lareb

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play