Mobiliteit23 jul '13 11:13Aangepast op 23 jul '13 11:32

'Alleen sloop oude schepen kan binnenvaart redden'

Auteur: Thijs Baas

Bodemprijzen in de binnenvaart zetten geen zoden aan de dijk. Slopen van de oudste, milieuvervuilende schepen is de enige oplossing, zegt Jan Vogelaar, adjunct-directeur van werkgeversorganisatie CBRB, op BNR.

Het echte probleem is volgens Vogelaar dat in het verleden veel te veel grote binnenvaartschepen zijn gebouwd, waardoor veel schippers zich nu onder de kostprijs moeten aanbieden. Een bodemprijs voor binnenvaartschippers is volgens Vogelaar dan ook "een politieke non-oplossing voor een ander probleem." 

Bodemprijzen
Erik van Toor, de directeur van de BinnenvaartBrancheUnie, pleitte op BNR vanochtend voor bodemprijzen, naar Belgisch voorbeeld. Die moeten voorkomen dat schippers zich onder de kostprijs aanbieden. Nu is de hele markt in malaise omdat de schepen elkaar op prijs wegconcurreren.

Maar volgens Vogelaar gaat Van Toor voorbij aan 'wat markten doen'.  "Nog los van de vraag of de invoering van een bodemprijs is toegestaan volgens mededingingswetgeving en vrij verkeer van goederen, zorg je door zo'n beperking voor een waterbedeffect. Als je het op zou willen lossen moet je de oudste milieuvervuilende schepen slopen. Wij denken dat de veroorzakers dat moeten betalen."

Schepen slopen
Toch zal het, erkent ook Vogelaar, lastig zijn om de sloop van oude schepen in gang te zetten. "De banken zijn zonder aarzeling meegegaan in de varkenscyclus van ongebrijdelde toevoeging van capaciteit. "De prijs is hoog, we gaan allemaal veel varkens mesten. Door die vele varkens wordt de prijs laag. Als je er echt wat aan wilt doen dat die schepen goedkoper terugkomen in de markt, moeten banken en scheepseigenaren uit welbegrepen eigenbelang hun assets gaan slopen."

De banken hebben er baat bij om niet verschrikkelijk veel af te hoeven schrijven, waardoor ze een belangrijke rol kunnen spelen in de voorfinanciering. "Dat moet vrijwillig gebeuren. En als men het niet wil: even goede vrienden, dan doet de markt gewoon zijn werk. Wat de overheid nu doet in België, is een non-oplossing voor een probleem dat is veroorzaakt door het dichtleggen van kanalen en stakingen en dan komt er dit soort zaken uit, waarvan ik me afvraag of het allemaal wel kan."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen