Mobiliteit16 okt '14 14:00

Geen eindstation voor ov-chipkaart

Auteur: Marjan van den Berg

De ov-chipkaart hoeft toch niet afgeschaft te worden van de VVD, zo bleek tijdens een overleg in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Mansveld wil er ook absoluut niet mee stoppen.

“We moeten af van die klantonvriendelijke kaart”, zei VVD-Kamerlid Betty de Boer gisteren nog in het AD. "Ophouden met testen. Ik wil dat vóór 1 juli een vernieuwd systeem voor reizen in het openbaar vervoer is uitgerold."

Duidelijke taal van de VVD zou je zeggen, maar vandaag, in de Tweede Kamer, bleken de zaken er anders voor te staan. Diezelfde Betty de Boer zei vanochtend over de ov-chipkaart: “Ik wil hem niet vervangen, ik wil hem doorontwikkelen.” Volgens haar betekent dit dat er moet worden gekeken naar nieuwe technische ontwikkelingen zoals apps en het gebruik van de bankpas.

Luchtballon
De ommezwaai van De Boer kwam haar op vileine opmerkingen van andere partijen te staan. Volgens de SP heeft De Boer een “grote mond” opgezet. PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is blij dat de “luchtballon” snel is doorgeprikt. “De afschafcoalitie deed haar eigen naam gelukkig snel eer aan door terug te komen van dit waanzinnige idee”, zei hij.

De Kamer is het er in ieder geval wel over eens dat de huidige ov-chipkaart gebruiksvriendelijker moet. Op rekening reizen moet bijvoorbeeld snel mogelijk worden en in- en uitchecken bij het overstappen tussen verschillende vervoerders zou niet nodig moeten zijn.

Rijdende trein
Ook staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) voelt niets voor het afschaffen van het systeem. “Ik moet zeggen, de metaforen op verjaardagen over treinen zijn groot en ik begin er zelf ook aan mee te doen, maar dit is een rijdende trein. Die mag niet stoppen, dat is ons belang.”

Mansveld zei het jammer te vinden “als de sfeer en de indruk ontstaan dat de ov-chipkaart kan worden weggegooid, want dat is wat mij betreft niet aan de orde”.

Bij de Consumentenbond kwamen in 3 maanden 2400 klachten binnen, onder meer over het vele in- en uitchecken. Hoewel volgens Mansveld elke klacht er een te veel is, relativeerde ze de cijfers: er zijn 2,8 miljoen reizigers en 38 miljoen ov-transacties per week.

Trots
“We hebben een goed werkend systeem, met een 7,6 voor gebruikersgemak. In geen enkel ander land kun je met één kaart in het openbaar vervoer terecht. Daar mogen we trots op zijn”, zei Mansveld.

Wel is Mansveld het met de Kamer eens dat het systeem verder moet worden ontwikkeld. Er lopen diverse proeven, zoals reizen op rekening (RET), betalen met bankpas (HTM) en betalen met je mobieltje (Arriva). De Kamer dringt er bij Mansveld op aan op te schieten met verbeteringen.

Gerelateerde artikelen