Mobiliteit21 apr '13 20:40Aangepast op 22 apr '13 03:44

General Motors en Volkswagen nek-aan-nek in China

Auteur: Thijs Baas

General Motors en Volkswagen lijken verwikkeld in een stevige strijd om de toppositie op de Chinese automarkt. Op de autoshow van Shanghai bleken de autofabrikanten identieke verkoopdoelstellingen te hebben.

Vorig jaar verkochten de concerns elk ongeveer 2,8 miljoen auto's in 's werelds snelst groeiende automarkt. Dit jaar mikken beide fabrikanten op 3 miljoen stuks. GM zag zijn voorsprong als marktleider in China teruglopen tot minder dan 1 procent.

China lijkt dit jaar als eerste land ter wereld de grens van 20 miljoen autoverkopen te overschrijden. Het is bovendien het ideale land voor autofabrikanten om de zwakke Europese verkoopcijfers te compenseren. Brancheorganisatie ACEA maakte afgelopen week bekend dat de Europese verkopen het laagste niveau in twintig jaar naderen.

Recordverkoop
Volkswagen overweegt tevens het aantal modellen op de Chinese markt tot 2015 met 29 procent te verhogen tot 90. Tot dan investeert het concern 9,8 miljard euro in het land, met als doel de productie in China in 2018 met 60 procent te verhogen. GM, dat op de autobeurs in Shanghai een recordaantal van 53 auto's tentoonstelde, wil zijn Chinese investeringen opschroeven tot 11 miljard euro in 2016.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen