EU wil meer concurrentie met haven Rotterdam
Zuid-Europese havens moeten een deel van de transportstromen naar Noord-Europese havens, zoals Rotterdam, kunnen overnemen. Daarom moeten die zeehavens concurrerender worden en beter gaan werken.
Dat vindt Europees commissaris Siim Kallas (Transport). Hij presenteerde vandaag voorstellen om de 319 belangrijkste havens aan de Europese kust op te waarderen. Ze moeten efficiënter en klantgerichter. Ook moeten de transportverbindingen met het achterland beter.
De grootste Europese havens Rotterdam, Antwerpen en Hamburg doen het goed, maar dreigen te verstoppen, aldus Kallas. In Zuid-Europese havens daarentegen wordt de nodige doelmatigheid gemist, of er bestaat overcapaciteit. Meer Europese havens moeten het topniveau evenaren, stelt de commissaris.
Scheefgroei
Van de Europese in- en uitvoer gaat 74 procent via zeehavens. De
grote drie handelen daarvan een vijfde af. De Europese Commissie ziet
dat als scheefgroei, die "leidt tot congestie en extra kosten voor
verladers, vervoersbedrijven en consumenten.'' Volgens Brussel kunnen de
nieuwe voorstellen leiden tot een besparing van 10 miljard euro tegen
2030 voor de Europese economie.
De Nederlandse verladersorganisatie EVO is het met Kallas eens. "Meer concurrentie tussen de havens leidt tot een betere dienstverlening, lagere transportkosten en een beter milieu door kortere vaarroutes. Bovendien is voor verladers een breed aanbod van kwalitatief goede havens in Europa van belang om calamiteiten zoals stakingen of vaarwegversperringen te kunnen omzeilen'', aldus de belangenbehartiger in een verklaring.