Oorzaak is een Belgische maatregel, die sinds kort verbiedt dat chauffeurs in hun truck mogen slapen. En dat leidt tot de nodige frictie in met name de grensgemeenten. Al ziet Jetten het graag breder dan overlast van chauffeurs die de stoep als openbaar toilet beschouwen. "Mensen die in een rustfase zitten moeten ook de mogelijkheid hebben om aan hun hygiëne te werken en fatsoenlijk te kunnen verblijven, en dat kan niet op een parkeerplaats."
In de afwegingen van de gemeente neemt Jetten overigens steeds nadrukkelijker het 'humanitaire aspect' mee, zegt ze. "Wat wij in ieder geval willen doen is handhaven. Daarvoor hebben wij wel rijksdiensten nodig, want die gaan over de rijtijdenwet. In overleg met TLN en de VNG kijken wat we als gemeente aan dit complexe probleem kunnen doen. We willen niet alleen verdringen en verdrijven, maar de oplossing moet wel passen binnen wat wij als overheid moeten doen, en dat is niet alleen maar faciliteren."
Humanitaire redenen
Jetten wil benadrukken dat het gaat om mensen die 'gewoon op een goede manier hun werk doen'. "Maar voor het overnachten gaan zij bij ons op de parkeerplaatsen staan. Dat juichen wij niet toe, zowel omdat het voor de mensen zelf om humanitaire redenen niet verstandig is, maar ook omdat we het voor een toeristische gemeente als wij zijn geen goede zaak vinden als allerlei parkeerplaatsen bevolkt worden met vrachtwagens."
Het probleem oplossen door als gemeente Sluis te zorgen voor sanitaire voorzieningen is volgens Jetten ook geen optie. "Wij zijn daar niet toe verplicht. Dat klinkt flauw, maar we zijn geen sanitair bedrijf voor vrachtwagenchauffeurs. Ze kunnen gewoon naar een hotel of andere verblijfsmogelijkheden die voorhanden zijn binnen de gemeente. Ik begrijp best dat dat een prijskaartje heeft en dat dat één van de redenen is dat de chauffeurs toch de parkeerplaatsen zoeken."