BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

Duitsland is het spoor even bijster

  • Marjan van den Berg
donderdag 6 november 2014, 14:04
Correspondent Derk Marseille: "Die vijf dagen staking, zeker in het Duitse arbeidsrecht, zijn zozeer verankerd, dat het kort geding van vanmiddag waarschijnlijk weinig kans maakt"

Chaos en gemopper vanochtend in de Duitse ochtendspits. Nu de treinmachinisten staken, zoeken mensen naar manieren om hun werk en andere bestemmingen te bereiken. Deutsche Bahn probeert de staking intussen via de rechter stop te zetten.

De rechtszaak dient vanaf 16.30 uur. Als argument voor de rechtszaak voert Deutsche Bahn (DB) aan dat de bonden niet serieus hebben gekeken naar het laatste bod van DB, en dat de voorgenomen staking buitenproportioneel zou zijn.

Inderdaad grijpt de machinistenstaking hevig in in het openbare leven, stelt correspondent Derk Marseille in Berlijn vast. “De rijen bij de metro zijn ellenlang omdat de S-Bahn en andere treinen niet meer rijden.”

In de Duitse ochtendspits was de treinstaking goed merkbaar. “Ongelooflijk lange files, heel veel ongemak, afspraken die niet doorgaan en enorme economische schade, nu al, op de eerste dag”, zegt Marseille. Voor het weekend, zegt hij, zijn de lange-afstandsbussen helemaal volgeboekt. Voetbalwedstrijden dreigen niet door te gaan omdat fans niet kunnen worden vervoerd.

Weinig kans
Maar dit wil nog niet zeggen dat de rechter de staking zal verbieden. Het is immers niet zo dat het openbare leven door de staking helemaal stilligt, zegt Marseille. “Bijvoorbeeld, als het om de energievoorziening zou gaan en het zou winter zijn en de energiebedrijven zouden zeggen: ‘er wordt vijf dagen niet meer gestookt’, kijk, dan is het een ander verhaal. Maar die vijf dagen staking, zeker in het Duitse arbeidsrecht, zijn zozeer verankerd, dat het kort geding van vanmiddag waarschijnlijk weinig kans maakt.”

Enkele treinen rijden nog wel; deze zitten – uiteraard – overvol. Aan wie van plan is dit weekend naar Berlijn te gaan, adviseert Marseille: “De treinen zijn overvol, dus wijk uit naar alternatieven. Ik zou zeggen: plaats een oproep op Facebook: ‘Ik moet naar Berlijn toe, kan ik met iemand meerijden?’, huur een auto, deel de kosten met vrienden. Je moet echt creatief zijn.”

De Duitse treinmachinisten staken voor een beter loon en een kortere werkweek.

DuitslandTrafficTrein
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Duitse coronaregels nekken grenswerkers

Laschet moet Merkel opvolgen als bondskanselier

Spanning om 'Kanzlerkandidat' Duitsland stijgt

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Waarom het ene plantje lang en het andere kort is

Zelfrijdende auto's zoals Tesla's zitten op een dood spoor

Hoe kunnen we recreëren in Nederland innovatiever maken?

Opinie | Geen perspectief, geen nood aan krediet

Lobbypanel over geopende terrassen en de afkeer van testevenementen

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play