
Om de toename van met name het vrachtverkeer in goede banen te leiden, moeten wegenstelsel en treinverbindingen naar het achterland goed op orde zijn, zegt Veenman. "Als je ziet hoe belangrijk het is dat de toename van het aantal passagiers, maar ook vracht, zijn weg kan vinden naar en van de luchthaven, dan liggen daar nog heel wat prioriteiten. Daar zijn nog grote knelpunten. Dan moet je alle zeilen bijzetten om te zorgen dat dat op het land zo goed mogelijk verloopt."
Alle verbeteringen van de infrastructuur in toe- en afvoer zijn van groot belang, meent Veenman. "In mijn tijd bij de NS begonnen we het opzetten van het hele schema met de Schipholtunnel; dat was de meest beperkende factor in het hele stelsel. Je zult er wat aan moeten doen, met deze groei van het aantal mensen. Het is in feite dezelfde trend als in de zeehavens: containerschepen worden groter en dat betekent dat je daar rekening moet houden met precies hetzelfde vraagstuk als bij Schiphol."
Toppositie
Want voor vrachtschepen geldt hetzelfde als voor vliegtuigen: ze worden in hoog tempo groter. "Met hetzelfde aantal schepen krijg je al een enorme toename van het aantal containers die allemaal weg moeten over het spoor en over het water." En de ambitie om als Nederland weer te laten groeien naar een toppositie op logistiek gebied? "Als je de bereikbaarheid van Schiphol en de Rotterdamse haven niet vergroot, haal je die positie nooit."