Mobiliteit8 nov '13 14:52

'Onzeker of spoor Borne maandag klaar is'

Auteur: Harmen Simon Teunis

Het is nog maar de vraag of er maandag alweer treinen kunnen rijden tussen Almelo en Hengelo. Woensdag onstpoorde een goederentrein bij Borne. Daardoor raakte zo'n 4 kilometer spoor beschadigd.

Prorail hoopt dat het werk maandagochtend klaar is, maar er mag dan ècht niets meer tegenzitten. Jouke Schaafma is van ProRail: "Het gaat heel spannend worden in Borne. De spoorlijn tussen Almelo en Hengelo is over vier kilometer beschadigd en de vernieuwingstrein die we daar hebben ingezet samen met de aannemer, heeft te maken met nogal een afwijkende klus. We hebben letterlijk te maken met de brokken van de dwarsliggers die kapot zijn. Die maken dat de machine soms hapert."

De machine moet af en toe stil worden gezet, om de brokken uit de lopende banden van de machine te halen, zegt Schaafma. "Wij zijn de planning uit gegaan van wat zo’n machine normaal gesproken kan doen. Die kan 1250 meter spoor vernieuwen per acht uur. Maar die brokken zijn veel groter dan het grind. We hebben nu een nieuwe planning gemaakt. Die koerst op maandag morgen weer treinverkeer tussen Almelo en Hengelo. Maar we merken we dat de buffers even op zijn."

Veiligheid voor alles
Bij het repareren van het spoor gaat veiligheid voor alles. En precies om die reden moet Schaafma qua planning een slag om de arm houden. "We kunnen alleen maar in dienst als het helemaal veilig is. Het is wel heel mooi om te zien dat iedereen wil helpen. We hebben werknemers vanuit Duitsland, vanuit Twente en vanuit andere delen van het land. Maar ook materialen en materieel van andere projecten. Die zijn allemaal daar naar toe gebracht om te zorgen dat er toch maandagochtend weer treinen kunnen gaan rijden."

Door de hulp uit alle hoeken, is veel tijd bespaard. "Normaal gesproken moet je bijvoorbeeld zo’n vernieuwingstrein, die we nu uit Duitsland hebben  gehaald, reserveren, inplannen en hier treinpaden voor aanvragen om er heen te kunnen rijden. De buitendienststelling moet je normaal gesproken ook ver van tevoren aanvragen, zodat ook reizigers tijdig kunnen worden geïnformeerd. Al die stappen slaan we nu over. Waar we geen compromis op sluiten is de veiligheid. Zo’n machine gaat ook niet sneller rijden dan echt mogelijk is. Die dwarsliggers moeten precies op de millimeter nauwkeurig worden geplaatst. En dat geldt ook voor de apparatuur in de baan. Een deel van de seintechnische apparatuur is ook kapot. Dat moet ook allemaal vervangen worden. Dat heeft gewoon zijn tijd nodig."

Gerelateerde artikelen