Mobiliteit9 feb '15 11:49

Schade door te hoge vrachtwagens in tunnels

Auteur: Pieter van den Akker

Bijna 11 duizend vrachtwagenchauffeurs probeerden vorig jaar met een te hoge wagen een tunnel in te rijden. Resultaat zijn veel afsluitingen en files want bij een 'hoogtemelding' gaat de hele tunnel automatisch dicht. Dat gebeurde 30 keer per dag, schrijft het AD op basis van cijfers van Rijkswaterstaat.

Foto: ANP
Foto: ANP

Thomas Reitsma is veiligheidsspecialist bij verladersorganisatie EVO.

Zijn dit allemaal ongelukjes of gokken de chauffeurs dat het wel net zal passen?
Reitsma: “Ik kan niet zeggen dat het gokjes zijn, maar we zien wel dat het voornamelijk speelt bij oudere tunnels. Die zijn een stuk lager dan de tunnels die de afgelopen tien jaar zijn gebouwd en nu in aanbouw zijn. Het is daar allemaal wat krapper, letterlijk en figuurlijk.”

Dus het zijn verkeerde inschattingen?
“Nou, het heeft ook te maken met een stukje gewenning, denk ik. We zien het voornamelijk bij tunnels waarbij de hoogtedetectie die voor de tunnel staat zeer strak staat afgesteld. Daardoor zie je dat het aantal meldingen door het detectiesysteem zeer groot kan zijn. Maar het daadwerkelijke aantallen schadegevallen valt eigenlijk nog reuze mee, vinden wij.”

Met stip op 1 staat de Velsertunnel. Wat is er met die tunnel aan de hand?
"Dat is, voor zover ik weet, de laatste tunnel van Nederland in het rijkswegennet. De problematiek speelt daar al tijden. Dat heeft te maken met die lage hoogtedetectie. We hebben ons er hard voor gemaakt dat die tunnel wat wordt opgehoogd. Dat is beperkt mogelijk, want het is een bestaande tunnel. Maar we verwachten dat de tunnel 10-15 centimeter hoger is na de renovatie die in 2016 gaat plaatsvinden en dat er daardoor meer ruimte is."

Waarom is de marge verschillend bij verschillende tunnels?
"Dat heeft te maken met ontwerpeisen uit het verleden toen de tunnels krapper werden gebouwd. In Duitsland kennen ze de problematiek bijvoorbeeld bijna niet, omdat de tunnels al jarenlang een stuk hoger zijn 'gedimensioneerd'. In Nederland zijn we dat gelukkig ook gaan inzien en zijn we de afgelopen tien jaar in ontwerprichtlijnen gaan opnemen dat de tunnels 30-40 centimeter hoger moeten zijn om deze problematiek te verkleinen."

Wat is volgens u de oplossing op korte termijn?
"We hebben in het verleden al gezegd dat het handhavingsregime verbeterd zou kunnen worden. Neem de Velsertunnel als voorbeeld. Je zou daar in principe eens een week kunnen staan met een politiewagen. Als we het over deze enorme aantallen hebben, ben ik benieuwd wat er dan uit komt.

Er hangen overal camera's bij die tunnels. Dat zou toch meer dan genoeg moet zijn?
"Je hebt een hoogtedetectiesysteem voor de tunnel dat meet dat de vrachtwagen te hoog kan zijn. Maar om tot verbalisering over te gaan, moet de vrachtwagen vervolgens handmatig worden nagemeten. Er moet dus daadwerkelijk iemand aanwezig zijn met een meetlat die constateert dat de vrachtwagen te hoog is."

Gerelateerde artikelen