Mobiliteit29 jun '15 18:39

Syntus voortvarend op weg naar gewenst volume

Auteur: Didi Levison

De regionale vervoerder Syntus rijdt in het oosten van Nederland en wil uitbreiden. Het bedrijf won vorige week de aanbesteding van de spoorlijn Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen.

Foto: ANP
Foto: ANP

Algemeen directeur van Syntus Cees Anker doet in Zakendoen Met een deel van zijn ambities uit de doeken: “We zijn een kleine railoperator in het oosten van het land met momenteel negen treinen. Er komen met deze concessie 17 treinen bij en daarmee krijgen we een beetje volume in de markt van railoperations. We gaan de goede kant op “

Het ‘Kamperlijntje’ rijdt tussen  Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen. De stations Almelo, Enschede, Zwolle en Hengelo worden straks door meerdere vervoerders bediend: o.a. NS, Arriva en nieuwkomer Syntus.

Met de uitbreiding van de spoorlijnexploitatie in het vooruitzicht beschikt Syntus binnenkort over 26 treinen. De kosten voor het project beslaan 17,5 miljoen euro per jaar.  De totale concessiewaarde is 260 miljoen euro en heeft een duur van 15 jaar. Syntus gaat de huidige dieseltreinen op de lijn van NS vervangen voor elektrische treinen, met wifi, verstelbare stoelen en stopcontacten in zowel eerste als tweede klas. Ook niet onbelangrijk: de treinen worden voorzien van een (rolstoeltoegankelijk) toilet.

 Volgende maand hoopt Syntus het busvervoer in Utrecht te winnen.


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen