BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids AEX Factor BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk BNR In de Middag BNR Mobility Bouwmeesters Crisis de Baas De BNR Techniektour Dutch Podcast Top 20 De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk The Friday Move The Green Quest Vastgoed Gezocht Werkverkenners Zakendoen
Podcasts
Podcast by BNR Brand Stories Columns Amerika Podcast Cryptocast Newsroom Den Haag BNR Perestrojkast De Weg naar een Vaccin De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Italië Podcast Met Afvallen en Opstaan Newsroom Petrolheads Vraag het Gommers Baanbrekende Businessmodellen China Podcast Europa Podcast Goede Reispodcast Onderzoeksraad der dingen Space Cowboys Grip op je aandacht Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast Alle podcasts
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Podcast by BNR
Contact
Mobiliteit

Werklozen moeten bussen veiliger maken

  • Karin Backx
vrijdag 2 augustus 2013, 9:01 Update: vrijdag 2 augustus 2013, 11:44
Hendri Beltman van Connexxion: "Er moet een basisnorm komen voor sociale veiligheid." VVD-Kamerlid Betty de Boer: "Ik begrijp het voorstel best, het zou voor hun een besparing opleveren. Alleen concurrentie wil ook zeggen dat je mag concurreren op veiligheid."

Openbaar vervoerbedrijf Connexxion wil langdurig werklozen inzetten als toezichthouders in bussen en treinen. Ook moeten stadswachten bijspringen in bussen en trams. Maar om dat mogelijk te maken is een wetswijziging nodig.

Volgens Hendri Beltman van Connexxion mag Connexxion zelf geen beveiligers inhuren. "Dat mogen we niet van wet. Toezichthouders in het openbaar vervoer moeten in dienst zijn van het OV-bedrijf. We kunnen niet zomaar mensen aannemen. Dan moeten ze op de loonlijst, en dat kost een hoop geld."

UWV
Connexxion wil een flexibelere inzet en met een wetswijziging kunnen ze bijvoorbeeld samen gaan werken met het UWV. "We willen het mogelijk maken om beveiligingsbedrijven werkervaringsplaatsen te laten geven bij vervoersbedrijven. Vervolgens het certificaat "beveiliger" laten behalen en dan zijn we al een heel eind verder."

Volgens Beltman is het niet zozeer een goedkopere optie voor het bedrijf. "Het gaat er om dat we ook mensen uit de bak van het UWV halen en daardoor werklozen weer een kans geven om terug te keren op de arbeidsmarkt. En vervolgens het certificaat beveiliger halen."

Incidenten
Maar Beltman geeft wel toe dat er ook wel een kostenaspect aan zit. "Wij vinden ook dat het Rijk moet opdraaien voor die kosten. Er is tot 31 januari van dit jaar een proef gehouden van 17 maanden met verbeterd toezicht van alle openbaar vervoersbedrijven samen. En daaruit bleek dat door de extra inzet van toezichthouders het aantal ernstig incidenten met maar liefst 25 procent is gedaald. En het tevredenheids- en veiligheidsgevoel van de chauffeur en passagiers is gestegen van een 6 naar een 7,2."

De veiligheid moet volgens Beltman uit de concurrentiesfeer worden gehaald. "Er moet gewoon een basisnorm komen in Nederland op grond waarvan iedere opdrachtgever weet van dat hebben we nodig voor sociale veiligheid, voor het veilige gevoel van de passagiers en dat kost geld."Beltman vindt dat daar een basisnorm voor moet komen.

Concurreren
Betty de Boer, VVD-Kamerlid vindt dat je niet alles moet afschuiven op de overheid. "Ik begrijp het voorstel best, het zou voor hun een besparing opleveren. Alleen concurrentie wil ook zeggen dat je mag concurreren op veiligheid. Dus ik zou zeggen Connexxion doe je uiterste best het openbaar vervoer zo veilig mogelijk te laten zijn."

ConnexxionTrafficVeiligheid
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

'Aantal verkeersdoden absurd en onnodig'

Hoe de brandweer traint voor noodsituaties

Burgemeesters blij dat stappen gezet worden richting versoepelingen

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Poetin's rode lijn

Simulatie TU Delft laat zien hoe nieuwe toplaag zonnecellen nog beter kan

BTCWiki en de toekomst van podcasts

Het (ethisch) hacken van Zoom en andere software

Topgast | Armand Girbes, hoofd ic Amsterdam UMC

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Podcasts by BNR BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play