Mobiliteit10 apr '14 16:58Aangepast op 10 apr '14 20:56

ANWB: Duitse tolheffing is discriminatie

Auteur: BNR Webredactie

Duitsland zet het plan door om buitenlandse automobilisten vanaf 2016 tol te laten betalen. En dat is tegen het zere been van Nederland. Minister Schultz van Verkeer onderzoekt wat ze tegen het plan kan doen en de ANWB overweegt zelfs juridische stappen. Dat zegt Guido van Woerkom, directeur van de ANWB, op BNR.

"Je zou kunnen zeggen dat de Duitse regering discrimineert", zegt Van Woerkom op deze zender. "Ze slaan buitenlanders op een andere manier aan dan hun eigen burgers. Dat mag gewoon niet. We hebben in Europa met elkaar afgesproken dat er vrij verkeer van goederen en personen is. Daarmee is het natuurlijk ook in strijd."

Tanken
De Duitse minister van Verkeer houdt het er simpelweg op dat je moet meebetalen als je over de Duitse wegen rijdt. "Dat doen we ook", zegt Van Woerkom daarover. "Op verschillende manieren. Kijk naar de grensstreek in Nederland. Een heleboel Nederlanders tanken in Duitsland en die betalen accijnzen. Het geld dat daarmee binnenkomt is al meer dan ze willen ophalen met die tol."

Maar dat geld wordt toch niet besteed aan de Duitse wegen? Van Woerkom: "Waar de Duitse regering het aan besteedt is een besluit van de Duitse overheid zelf. Maar als je geldt heft op iets, dan is het ook logisch dat er in ieder geval een relatie wordt aangebracht. Als je daar bent en deelneemt aan het economisch verkeer, breng je dus ook geld in dat economisch verkeer. Stel dat iedereen thuis zou blijven, dan had de overheid ook nog een ander probleem gekregen. En het onderhoud van de wegen wordt er op dat moment echt niet minder om."

Tol in Nederland?
Hij gelooft niet dat we in Nederland ook over moeten gaan op het heffen van tol. "Ik denk dat we als Europa zo veel mogelijk moeten voorkomen dat er barrières komen op het gebied van vrij kunnen reizen. Dat is een heel belangrijk goed dat we met elkaar gerealiseerd hebben. Dat er in Frankrijk en Duitsland iets gebeurt mag geen aanleiding zijn dat we in Nederland ook tol gaan heffen. Er wordt voldoende betaald."

Ook Elmar de Bruin van Transport en Logistiek Nederland sluit niet uit dat er juridische stappen worden ondernomen. Wel wil hij eerst in Europees verband kijken of Duitsland op andere gedachten gebracht kan worden. "We willen koste wat kost tegenhouden dat het alleen voor buitenlandse automobilisten geld. Als Duitsland de plannen op die manier doorzet is het discrimiinatie van buitenlanders en dat is in strijd met internatiolaan recht."

Kostenverhoging
Het gaat volgens De Bruin om een forse kostenverhoging, die bovendien niet de eerste is. "Sinds 2005 geldt al vrachtwagentol en nu gaan ook de koeriers daar bijhoren. Het gaat vaak om kleine bestelauto's die pakjes vervoeren. Die betalen nu niets en straks natuurlijk wel. De kosten kunnen oplopen tot 100 euro per jaar en dat is oneerlijke concurrentie; Duitse automobilisten worden gecompenseerd en wij niet."

Bovendien dragen Nederlandse automobilisten allang bij aan de Duitse infrastructuur via het pompstation, meent De Bruin. Daar kan overigens het enige voordeel in zitten: dat het in de grensstreek weer aantrekkelijker wordt om de auto in Nederland vol te tanken.

Gerelateerde artikelen