
Rijkswaterstaat laat desgevraagd weten dat dit de beoogde nieuwe situatie is.
Een paar jaar geleden werd de weg verbreed met een extra rijstrook, maar onlangs is de A4 weer versmald van 3 naar 2 rijstroken. Dit levert onverwacht veel overlast op.
Voldoende asfalt
Rijkswaterstaat onderzoekt de situatie. Verslaggever Jeroen Stans: “Van tevoren hebben ze gezegd – en ook gisteren, toen ik het navroeg: er ligt voldoende asfalt. Er is voldoende asfalt om het verkeersaanbod aan te kunnen. De praktijk wijst nu anders uit. Rijkswaterstaat onderzoekt het nu, zoekt naar de oorzaak. Wellicht kunnen we vast een tip geven: er is een rijstrook afgehaald, dat scheelt misschien.”
Later dit jaar wordt ook het aantal rijstroken in de andere richting teruggebracht.
Voordeel
Patrick Potgraven van de VerkeersinformatieDienst is niet verrast over de nieuwe files, zegt hij in een reactie op BNR. "Ik
was meer verrast over het feit dat men nu al die situatie ging
ombuigen naar één rijstrook op de parallelrijbaan en twee rijstroken op de
hoofdrijbaan. Als je daarnaar kijkt, heeft het een belangrijk voordeel: je
scheidt de hoofdrijbaan van de parallelrijbaan zodat de hoofdrijbaan geen last
heeft van terugslag van het onderliggend wegennet."
Maar er is ook een belangrijk negatief effect, gaat hij verder. "Normaal gesproken worden de drie rijstroken gezamenlijk gevuld. Je kunt ze beschouwen als communicerende vaten. Op het moment dat je er één van af haalt, dan valt er in feite minder water te verdelen. Dus het kan best zo zijn dat er nog extra verkeer kan op die parallelrijbaan, maar daar kan je niet meer bij als je eenmaal op de hoofdrijbaan zit. Daar moet je invoegen van drie naar twee rijstroken. Ik vrees dat dat ook niet meer goed gaat komen.”