Mobiliteit17 mrt '14 10:23Aangepast op 17 mrt '14 13:08

Strooit Toyota ongeremd met zuinigheidsclaims?

Auteur: Thijs Baas

Geen enkele auto is zo zuinig als de fabrikanten je bij aanschaf beloven. Daarom sleepte de Stichting Brandstofverlies Toyota voor de rechter. Vandaag beslist de rechter of er sprake is van misleiding.

Het voldoen aan die fabrieksnorm is wel degelijk mogelijk, zegt Mark Maaskant van ProDrive tegen verslaggever Martijn de Rijk. "De vraag is alleen in hoeverre dat realistisch is, met files, wegen waar je 130 mag, dus in het dagelijks verkeer is het niet realistisch. Als je naar een gewone leaserijder kijkt en naar een hele zuinige auto van 89 gram CO2 per kilometer, doe je het al heel goed als je 35 procent boven de fabrieksnorm zit. De gemiddelde leaserijder zit 50 tot 70 procent boven de fabrieksnorm."

Het leuke aan een plug-in hybride, zegt Maaskant, is dat je er enorm zuinig mee kunt rijden door je rit handig te plannen, bijvoorbeeld door je 'stadskilometers' op stroom te rijden. "Op een lang recht stuk waar je 80 kilometer per uur mag, zet ik hem meteen op de cruise control. Dat zorgt niet alleen voor minder bekeuringen, maar ook nog eens dat je veel zuiniger rijdt."

En bij rood licht? Gewoon laten uitrollen, legt Maaskant uit. Op die manier draag je immers bij aan een optimale benutting van de drie de factoren die het zuinig rijden bevorderen: "Verkeersinzicht, rijgedrag en gebruikmaken van de innovaties van de fabrikant. Er zijn heel veel zaken in de auto die zuinig rijden heel gemakkelijk maken. Denk aan de schakelindicator, het startstopsysteem en afstand houden. Dan heb je veel minder last van snelheidswisselingen en hoef je veel minder op te trekken."


Deel dit artikel

Gerelateerde artikelen