BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Meer
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
BNR Nieuwsradio
Nieuws
Programma's
Programmagids BNR BREEKT Beter Beurswatch BNR's Big Five BNR Doorpakkers BNR Slimme Koppen BNR Sportzaken Boekestijn en De Wijk Bouwmeesters De BNR Techniektour De Nationale Autoshow De Eeuw van mijn Dochters De Ochtendspits De Wereld Digitaal Ondernemersdesk BNR In de Middag The Friday Move The Green Quest Werkverkenners Zakendoen BNR Mobility
Podcasts
Alle podcasts Brand Stories Columns Amerika Podcast Baanbrekende Businessmodellen BNR Perestrojkast China Podcast Cryptocast De Ben Tiggelaar Podcast De Strateeg De Technoloog Eenmaal andermaal EuropaMania Goede Reispodcast Newsroom Onderzoeksraad der dingen Ongekend in Vredestijd Petrolheads Newsroom Den Haag Space Cowboys Vraag het Gommers Spitsbrekers Tech Update De Klantenpodcast Tinbergen en de economie van morgen Wetenschap Vandaag Werkprofessor Wij in de toekomst Column Corné van Zeijl Sportzaken Stop! De podcast ZZP Café
Gemist
Brand Stories
Nieuwsbrief
SMART Radio
Podcast Awards
BNR App
Adverteren
Adverteren BNR podcast
Frequenties
Over BNR
Contact
Mobiliteit

Economisch effect Hanzelijn valt nog tegen

  • BNR Webredactie
vrijdag 6 december 2013, 17:25

Het economisch effect van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle valt nog tegen.

Nieuwe bedrijvigheid rond de spoorverbinding is nog niet op gang gekomen en de werkloosheid in het omliggende gebied is met minstens 25 procent gestegen in plaats van gedaald. Maar mensen die met de Hanzelijn reizen, zijn wel tevreden over comfort en betrouwbaarheid.

Dat blijkt uit onderzoeken van spoorbeheerder ProRail en Hogeschool Windesheim, die vrijdag zijn gepresenteerd. Koningin Beatrix opende de Hanzelijn precies 1 jaar geleden. De aanleg van het 50 kilometer lange spoortraject met tunnel en brug kostte bijna 1 miljard euro.

De economische crisis zit de Hanzelijn flink dwars, stellen de onderzoekers. Het aantal arbeidsplaatsen dat door de spoorverbinding binnen een redelijk bereik van de aanwonenden kwam, is met meer dan 200 procent gestegen, maar desondanks nam de werkloosheid in Flevoland en de Kop van Overijssel fors toe.

Gemeenten langs de spoorlijn hebben fiks geïnvesteerd in de aanleg van bedrijventerreinen, die ook meer werk zouden opleveren. Maar die terreinen zijn nog vrijwel helemaal leeg. In Kampen en Dronten worden de plannen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid geheel herzien. Toen de bouw van de Hanzelijn in 2007 startte, was dat volgens de onderzoekers nog niet te voorzien.

Het aantal in- en uitstappers op de nieuwe stations in Dronten en Kampen blijft met duizenden achter bij de verwachting. De meeste reizigers gebruiken de trein om in een andere plaats te gaan winkelen. Daarna komt familiebezoek en pas op de derde plaats woon-werkverkeer.

EconomieHanzelijn
Deel dit artikel:

Aanbevolen podcasts

Liveblog | Relatief rustige nacht zonder grote onrust

'Er komt een bestedingsgolf'

Opinie | Lelijke eendje Italië

Volg de discussie via Facebook of Twitter

Doe mee aan de discussie op onze Facebookpagina of via Twitter (#bnr).
BNR Facebook BNR Twitter
live-studio-image

Populairste podcasts

Opinie | Lelijke eendje Italië

#22 Mammoni

Opinie | Hoezo - Capitool?

Wilders 'zet het leger in' voor zijn campagne

BREEKT | Nederland moet nu buiten Europa om zelf massaal vaccins gaan inkopen, koste wat het kost

BNR Service en Contact
Contact Frequenties BNR Nieuwsbrief Privacy Cookies Cookie-instellingen Algemene voorwaarden
Podcasts
Alle podcasts Expert Podcasts BNR App iTunes Spotify
BNR Kanalen
BNR App BNR Nieuwsbrief Files en Flitsers FD BNR LIVE LIVE Eventsnieuwsbrief
Volg BNR
Linkedin Twitter Facebook Instagram YouTube RSS
Adverteren
Adverteren op BNR Adverteren op FD Adverteren BNR podcast Vacature plaatsen op BNR Vacatures FD Mediagroep
Carrière
Werken bij BNR Stages
FD Mediagroep
FD Company.info Energeia ESB.nu Pensioen Pro De Jurist Fondsnieuws Springest FDMG.nl
Programmering
Programmagids
Disclaimer
Disclaimer
Download on the App Store Android App on Google Play