
Geen snelweg zo versplinterd als de A4 van Amsterdam naar Antwerpen. Vandaag rijgt Rijkswaterstaat weer twee stukjes aan elkaar. De tijdwinst en de besparingen zijn meegenomen, maar minstens zo belangrijk is de toegenomen leefbaarheid van de omgeving, zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland. "We staan hier in Steenbergen, dat een stuk rustiger is geworden. Het dorp wordt ontlast én hij heeft een betere ontsluiting. Kortom: dit soort wegen is echt fantastisch."
Een halve eeuw hollen en stilstaan, maar dan héb je ook wat. Het ontlast de Zeeuwse route langs de dammen en Neeltje Jans, en ook dat is goed voor de leefbaarheid, zegt Van Dijk. "Dat is één van de redenen dat Zeeland heeft bijgedragen aan dit stukje weg. De leefbaarheid gaat omhoog, maar vooral economisch gezien is het doorrijden en afname van de files het belangrijkste. Onze economische verkenningen hebben aangetoond dat de files 600 tot 800 miljoen euro kosten."
Voorlopig is er nog een probleem: de navigatie heeft nog moeite om het nieuwe stukje A4 te vinden, ontdekte zowel Van Dijk als verslaggever Harmen van der Veen. "Je moet er een beetje op je gut-feeling op afrijden." Dus voorlopig is het ouderwets kaart erbij, nadenken en de goede weg vinden."